Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 434

Stanovisko k záverečnému účtu mesta za rok 2018

Stanovisko  hlavnej  kontrolórky

k  záverečnému  účtu  mesta  Spišská  Belá  za  rok  2018

 

Podľa   § 18f ods. 1 písm. c) zákona č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení  v znení neskorších predpisov predkladám  odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2018. Účelom a cieľom stanoviska je odborné posúdenie všetkých  aspektov a náležitostí záverečného účtu, ktorými musí tento dokument zo zákona disponovať.

Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2018 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet a individuálna výročná správa mesta Spišská Belá za rok 2018 a podľa ostatných dostupných materiálov.

 

  1. Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu

 

Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2018  je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

 

  1. Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi

 

Návrh  záverečného  účtu  mesta  Spišská Belá  za rok 2018 je spracovaný v súlade  so  zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.

 

  1. Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta

 

Návrh záverečného účtu bol zverejnený na úradnej tabuli aj na webovom sídle   mesta (www.spisskabela.sk)  od 9. 4. 2019, čím bola  dodržaná zákonom stanovená lehota,  t j.  najmenej  15 dní  pred  jeho  schválením v súlade  s  §  9 ods. 2  zákona  č. 369/1990 Zb. o  obecnom zriadení v  zn.  n. p. a s § 16 ods. 9  zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

 

  1. Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta

 

Mesto splnilo povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dalo si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4). Audit vykonal Ing. Pavel Fianta, adítor.

 

  1. Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu

 

Predložený   návrh   záverečného účtu  obsahuje  povinné  náležitosti  podľa § 16 ods. 5  zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a to:

a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou

b) bilanciu aktív a pasív

c) prehľad o stave a vývoji dlhu

d) údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti

e) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov

f) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti

g) hodnotenie plnenia programov mesta

Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších zmien, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.

 

  1. B. Zostavenie záverečného účtu

Mesto   pri  zostavení  záverečného   účtu   postupovalo  podľa  § 16  ods. 1   zákona o   rozpočtových   pravidlách   územnej  samosprávy   a   po  skončení   rozpočtového  roka    údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu a výročnej správy za rok 2018. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej  usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.

 

  1. Rozpočtové hospodárenie mesta v roku 2018

 

Finančné hospodárenie mesta Spišská Belá sa v roku 2018 riadilo rozpočtom, ktorý   bol   schválený  mestským  zastupiteľstvom dňa 13. 12. 2017, uznesením č. 234/2017. Rozpočet bol  schválený ako vyrovnaný,  príjmy aj výdavky v objeme 6 684 778,- eur.  V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2018 zostavený v členení na:

bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,

bežné príjmy ……………………………………………………………… 5 267 969 eur

bežné výdavky …………………………………………………………… 4 950 387 eur

prebytok ……………………………………………………………………. + 317 587 eur

 

kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,

kapitálové príjmy ………………………………………………………..   993 644 eur

kapitálové výdavky ……………………………………………………. 1 317 198 eur

schodok ……………………………………………………………………  –  323 554 eur

 

Spolu schodok rozpočtu ……………………………………………….    –  5 972 eur

 

finančné operácie

finančné operácie príjmové ……………………………………….      423 165 eur

finančné operácie výdavkové ……………………………………       417 193 eur

prebytok …………………………………………………………………       + 5 972 eur

 

V priebehu rozpočtového roka 2018 bolo prijatých osem rozpočtových opatrení, ktorými bol  schválený rozpočet zmenený. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu v časti príjmov:

–   tuzemské bežné granty a dotácie vo výške 212  tis. eur pre základné školy materskú školu

–   náhrada za obmedzenie hospodárenia v lesoch mesta – 282  tis. eur

–   prijatie úveru na refinancovanie cyklochodníka Cesta okolo Tatier 2. etapa –  216 tis. eur

–   vyššie bežné príjmy oproti rozpočtovaným –  74 tis. eur

–   dotácia na rekonštrukciu podkrovia ZŠ Štefánika – 120 tis. eur

–   vyšší príjem z poplatku za uloženie odpadu – 40  tis. eur

–   dotácia na rekonštrukciu kotolne a zateplenie striech ZŠ Štefánika – 90 tis. eur

–   NFP z IROP na realizáciu odborných učební v oboch ZŠ – 340 tis. eur

 

Všetky navýšené príjmy oproti pôvodnému rozpočtu boli zapojené do výdavkov mesta.

 

Po   poslednej  zmene   bol  rozpočet schválený ako vyrovnaný,  výdavky  a  príjmy celkom v rovnakom objeme  9 184 915 eur.

 

  Z  analýzy  hospodárenia  vyplýva,  že  mesto  Spišská   Belá  skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2018  takto:

 

a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške + 691 166,51 eur

/príjmy 6 213 556,57 eur,   výdavky  5 522 390,06  eur/

 

b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške – 855 607,45  eur

/príjmy  697 368,35 eur,   výdavky  1 552 975,80  eur/

 

c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje

                                                                           schodok  vo výške           –   164 440,94 eur

 

Úprava výsledku o nevyčerpané účelové prostriedky vo výške                 –   162 296,65 eur

 

Upravený schodok bežného a kapitálového rozpočtu                                 –  326 737,59 eur

 

Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami

predstavuje ku koncu roka 2018 čiastku

/príjmy 908 438,28 eur, výdavky  410 465,98 eur/                           +   497 972,30  eur

 

Zostatok finančných operácií v sume 497 972,30 eur bol použitý na   vysporiadanie schodku bežného a kapitálového rozpočtu v sume 326 737,59 EUR.

 

Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2018 po započítaní finančných operácií je                                                                                                   +   333 531,36  eur.

/príjmy spolu  7 819 363,20 eur výdavky spolu 7 485 831,84 eur/

 

    

Na základe vyššie uvedeného, je rozdiel medzi celkovým výsledkom rozpočtového

hospodárenia a nevyčerpanými účelovými prostriedkami  vo výške        +  171 234,71 eur.

 

 

Výsledok hospodárenia mesta, schodok vo výške 164 440,94 eur, bol zistený podľa § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Schodok sa upravuje o nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v roku 2018              zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu. Konkrétne ide o:

a) nevyčerpané prostriedky zo ŠR účelovo určené na dopravné žiakov              322,42 eur

b) nevyčerpané normatívne prostriedky pre ZŠ J. M. Petzvala                       28 907,63 eur

c) nevyčerpané normatívne prostriedky pre ZŠ M. R. Štefánika                       9 495,10 eur

d) nevyčerpaná dotácia zo ŠR na kapitálové výdavky účelovo určená

na kamerový systém                                                                                              10 000,00 eur

e) nevyčerpaná dotácia zo ŠR na prístavbu telocvične                                         9 232,73 eur

f) nevyčerpaná dotácia na rekonštrukciu podkrovia                                          65 000,00 eur

g) dotácia na sochu gen. Milana Rastislava Štefánika a park                           14 931,19 eur

h) Projekt ZŠ M.R.Štefánika – Podpora inkluzívneho vzdelávania                  4 436,89 eur

i) školné na rok 2019 MŠ Mierová                                                                           2 172,00 eur

j) Stravné ŠJ MŠ Mierová                                                                                        13 509,32 eur

k) Stravné ŠJ pri ZŠ M.R.Štefánika                                                                         3 573,69 eur

l) Potraviny ZOS                                                                                                             715,68 eur

SPOLU                                                                                                                  162 296,65 eur

 

 

  1. Plnenie príjmovej časti rozpočtu

 

  Upravený rozpočet

 na rok 2018

Skutočnosť k 31.12.2018 % plnenia Skutočnosť k 31.12.2017 % nárastu    poklesu
Príjmy

celkom

9 184 915 7 819 363,20 85,13 6 692 672,35 116,83
Bežné príjmy 6 529 107 6 213 556,57 95,17 5 429 183,72 114,45
Kapitálové príjmy 1 652 302  697 368,35 42,21 494 310,86 141,08
Príjmové finančné operácie 1 003 506  908 438,28 90,53 769 177,77 118,11

 

        Príjmy mesta za rok 2018 boli v skutočnej výške 7 819 363,20 eur, čo predstavuje 85,13% plnenie rozpočtu.

Bežné  príjmy boli oproti rozpočtu splnené na 95,17%. Tieto  zahŕňajú  hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery.  Pozitívne je reálne   nastavenie    bežného   rozpočtu    mesta  v príjmovej časti, z rozpočtovaných príjmov sa zatiaľ nezrealizovalo prebiehajúce zriadenie odborných učební v obidvoch ZŠ.

Skutočné    kapitálové príjmy  predstavujú 42,21% plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy boli dosiahnuté  z predaja  pozemkov.  Nenaplnili sa očakávané príjmy –  na prístavbu materskej školy, na sociálny podnik a na výstavbu hokejbalového ihriska.

Príjmy z finančných operácií boli vo výške  90,53%  rozpočtu – príjmy z úveru na Cestu okolo Tatier, z rezervného fondu na investičné akcie a fondu opráv na opravy nájomných bytov..

  1. Plnenie výdavkovej časti rozpočtu

 

  Upravený rozpočet

 na rok 2018

Skutočnosť k 31.12.2018 % plnenia Skutočnosť k 31.12.2017 % nárastu    poklesu
Výdavky celkom 9 184 915 7 485 831,84 81,50 6 173 675,26 121,25
Bežné výdavky 6 074 617 5 522 390,06 90,91 4 900 599,02 112,69
Kapitálové výdavky 2 317 184 1 552 975,80 67,02 986 887,43 157,36
 Výdavkové finančné operácie 793 114 410 465,98 51,75 286 188 143,42

 

Výdavky mesta za rok 2018 boli v skutočnej výške  7 485 831,84 eur, čo predstavuje 81,50%  plnenie rozpočtu.

Bežné výdavky mesta boli oproti rozpočtu čerpané na 90,91%. Vynaložené boli hlavne na mzdy a súvisiace poistné a odvody,  na nákup tovarov  a   služieb, na príspevky občianskym združeniam, Lesom Mesta Spišská Belá s. r. o. a na splácanie úrokov a ostatné súvisiace platby.

Prehľad čerpania bežných výdavkov a porovnanie s rozpočtom  je súčasť záverečného účtu. Ďalšou súčasťou je tabuľkovo spracovaný prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo v roku 2018 poskytnutých spolu 62 431,05 eur /stav po zúčtovaní dotácií a vrátení nepoužitých prostriedkov./.

Kapitálové výdavky boli oproti rozpočtu čerpané na 67,02%. Použité boli hlavne na  rekonštrukciu chodníkov a výstavbu parkoviska, polopodzemné kontajnery, na výkupy pozemkov, projektové dokumentácie, výstavbu Historicko–prírodno-kultúrnej cesty okolo Tatier 2. etapa, zmenu vykurovania a zateplenia v ZŠ Štefánika a podobne. Rozpočtované boli aj  výdavky, ktoré sa v roku 2018 nezrealizovali – prístavba MŠ Mierová, centrum sociálnych služieb,  preto vznikol rozdiel oproti rozpočtu.

Výdavkové finančné operácie boli oproti rozpočtu splnené na 51,75%. V rámci finančných operácii boli realizované splátky úverov. V rozpočte sa predpokladali vyššie splátky úveru na výstavbu Cesty okolo Tatier – 2. etapa.

 

  1. Bilancia pohľadávok a záväzkov

Stav pohľadávok  mesta  Spišská  Belá k 31.12.2018  je 1 958 125,33 eur.  Oproti roku 2017 /2 050 300,34 eur/ klesol o 4,50%. Z pohľadávok tvorí takmer 90%  zúčtovanie transferov rozpočtu obce voči školám, kde bol majetok nadobudnutý z prostriedkov ŠR a obce. Tieto pohľadávky  sa mesačnými odpismi každoročne znižujú.  Mesto zabezpečuje vymáhanie pohľadávok za nájomné, poplatky TKO, za predaj pozemkov a podobne.

    Stav      záväzkov   k     31. 12. 2018  bol vo výške    6 229 136,28    eur,  oproti  roku 2017 /6 429 290,62 eur/ klesol o 3,12%.  Celkový pokles bol spôsobený postupným splácaním úverov.  Mesto k 31. 12. 2018 neeviduje záväzky, ktoré by boli po lehote splatnosti.

 

  1. Prehľad o stave a vývoji dlhu

Stav  nesplatených  bankových  úverov  k  31.12.2018  bol  vo výške 5 241 164,63 eur. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne  rozpísané v záverečnom účte.

Mesto môže prijať návratné zdroje financovania len ak splní podmienky  v zmysle § 17   zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení n. p. – celková suma dlhu neprekročí 60% skutočných bežných príjmov  predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady  výnosov  neprekročí 25% týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú v našom prípade záväzky z úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania a záväzky z úverov prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ.  Pri porovnávaní hranice 25%  sa od 1. 1. 2017 sprísnili podmienky tým, že z bežných príjmov mesta sa vylučujú prostriedky, ktoré sú poskytnuté z rozpočtu iného subjektu verejnej správy /školstvo/. Pri tomto ukazovateli sa do splátok úverov započítavajú aj splátky úverov zo ŠFRB /istina aj výnosy, t. j. úroky/.

Mesto Spišská Belá malo sledované ukazovatele k 31. 12. 2018 takéto:  celková suma dlhu bola vo výške 31,68% skutočných bežných príjmov roku 2017 a suma ročných splátok tvorila 9,89% skutočných bežných príjmov roku 2017. Tento pozitívny vývoj je spôsobený pravidelným splácaním úverov, rastom bežných príjmov mesta a využívaním vlastných zdrojov na financovanie činnosti, ale aj projektov.

 

  1. Podnikateľská činnosť

      Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov 2 095,55 eur a výnosov 2 095,55 eur je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t. j, náklady sú kryté výnosmi.

 

  1. Hodnotenie programov rozpočtu

      Výdavky   rozpočtu   mesta   boli   rozdelené  do   príslušných  prog­ramov, ktoré sa členili na  podprogramy.  Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má defi­novaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2018.   

 

      Z Á V E R

 

Návrh záverečného účtu mesta Spišská  Belá za rok 2018 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.

Záverečný  účet  mesta  Spišská Belá za rok 2018 bol podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb.  o obecnom zriadení v zn. n. p.  a  § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy predložený na verejnú diskusiu dňa  9. 4. 2019,  teda v zákonom stanovenej lehote a spôsobom v meste obvyklým.

Riadna účtovná závierka k 31.12.2018 a hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2018 boli overené audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona  č. 369/1990 Zb.   o obecnom zriadení v zn. n. p.   a  § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému  zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá výrokom:

 

celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.

 

 

V Spišskej Belej dňa  18. 4. 2019

 

 

Ing. Slávka Tomalová

hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá

Najnovšie články