Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 32

Stanovisko k prijatiu úveru

S T A N O V I S K O

hlavnej  kontrolórky mesta Spišská Belá k dodržaniu podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania

      Podľa ustanovenia. § 17 ods. 14 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 583/2004 Z. z.) je povinnosťou hlavného kontrolóra preveriť dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania pred ich prijatím. Porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania je hlavný kontrolór povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.  Na zasadnutí mestského zastupiteľstva dňa 23. 1. 2025 som predložila toto stanovisko.

Podľa  § 11  ods.  4 písm. b)   zákona   č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov rozhodovať o prijatí úveru je vyhradené obecnému zastupiteľstvu.

Základné údaje o úvere

Druh úveru:              Dlhodobý účelový úver

Výška úveru:            1 000 000,00 eur

Úroková sadzba:       fixná úroková sadzba počas celej doby úveru – 2,40 % p. a.

Účel úveru:               Financovanie a refundácia kapitálových výdavkov mesta

Čerpanie úveru:        V závislosti od rozhodnutia mesta, možnosť čerpať úver do 06/2026

Splácanie úveru:       Po skončení  obdobia čerpania na obdobie 10 rokov (120 mesačných splátok)

Zákonné ustanovenia pri používaní návratných zdrojov financovania

Pravidlá používania  návratných  zdrojov financovania sú upravené v ustanovení § 17 zákona č. 583/2004 Z. z.. Mesto môže vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch.  Podľa § 17 ods. 2 cit. zákona môže  mesto použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.

Podmienky na prijatie návratných zdrojov financovania sú upravené v ustanovení § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.  Obec môže na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak:

a/ celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a

b/ suma splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov a suma splátok záväzkov  investičných dodávateľských úverov neprekročí v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných   bežných   príjmov   predchádzajúceho   rozpočtového  roka znížených  o    prostriedky

poskytnuté v  príslušnom   rozpočtovom   roku    obci  z   rozpočtu iného subjektu verejnej správy,

prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané

na základe osobitného predpisu.

Celkovou sumou dlhu obce sa podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.  na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov

z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona.

Údaje mesta Spišská Belá, z ktorých sa vychádza pri preverovaní dodržania podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania:

  1.   Skutočné bežné príjmy mesta v roku 2023

 

Skutočné bežné príjmy z finančného výkazu FIN 1-12 k 31.12.2023

Bežné príjmy obce

Bežné príjmy RO

Úhrn bežných príjmov obce a RO k 31. 12. 2023

 

        Suma v eur

8 601 066,77

419 360,97

9 020 427,74

Skutočné bežné príjmy k 31.12.2023 znížené o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku mestu z rozpočtu iného subjektu verejnej správy, prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu.  

5 463 821,12

  1.  Celková posudzovaná suma dlhu mesta

Podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.Z v z. n. z. celkovou sumou dlhu mesta sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona.

v eur

 

Veriteľ

Číslo zmluvy

 

 

Účel

 

Začiatok splácania

 

Výška poskytnutého úveru/NFV

  Zostatok    

 úveru (istiny)   k 31.12.2024

 + nový úver

 

Rok splatnosti

ŠFRB Mestské nájomné byty   4 632 734,79  2 712 001,45  
Záväzky voči ŠFRB, ktoré sa nezapočítavajú do celkovej sumy dlhu:  2 712 001,45  
ČSOB   Futbalový štadión   2011 1 499 962,26     506 684,26       2031
ČSOB   Projekty EÚ   2015 1 186 277,71     265 130,71      2028
SLSP   Investície mesta   2020 1 000 000,00     500 030,00      2029
ČSOB   Investície mesta   2024        498 617,56     498 617,56        2035
   Zostatok úveru (istiny) mesta k 31. 12. 2024        1 770 462,53  
   Výška NZF, ktorý chce mesto prijať        1 000 000,00        2035
   SPOLU upravená celková suma predpokladaného dlhu:        2 770 462,53       

Úvery mesta prijaté na výstavbu nájomných bytov zo ŠFRB:

nájomné byty 16 b. j. ul. Družstevná, prijatý úver 284 139,64 EUR v r. 2003

zostatok nesplateného úveru ……………………………………………………………… 121 602,45 eur

  1. nájomné byty 20 b. j. ul. Petzvalova, prijatý úver 322 379,34 EUR v r. 2002

zostatok nesplateného úveru …………………………………………………………….   137 961,45 eur

  1. nájomné byty ul. 1. mája, prijatý úver 1 239 626,90 EUR v r. 2005

zostatok nesplateného úveru …………………………………………………………….   482 189,88 eur

  1. nájomné byty ul. Štefánikova 42, prijatý úver 586 794,05 EUR v r. 2010

zostatok nesplateného úveru ……………………………………………………………..   311 541,24 eur

  1. nájomné byty ul. Slnečná 72, prijatý úver 30 446,25 EUR v r. 2010

zostatok nesplateného úveru ……………………………………………………………..     16 163,99 eur

  1. nájomné byty 2×8 b. j. ul. Popradská, prijatý úver 363 266,85 EUR v r. 2011

zostatok nesplateného úveru ……………………………………………………………..   215 943,11 eur

  1. nájomné byty 6 b. j. ul. Zimná 8, prijatý úver 168 151,76 EUR v r. 2011

zostatok nesplateného úveru …………………………………………………………….      99 957,84 eur

  1. nájomné byty 14. b. j. ul. Štefánikova 18, prijatý úver 419 870,00 EUR v r. 2015

zostatok nesplateného úveru ……………………………………………………………..    338 475,89 eur

  1. nájomné byty 34 b.j. ul. Zimná 46, prijatý úver 1 218 060,00 v r. 2016

zostatok nesplateného úveru …………………………………………………………….      988 165,60 eur

Spolu                                                                                                             2 712 001,45 eur

  1. Ročné splátky úverov v roku 2025

      Mesto počas rozpočtového roka sleduje vývoj dlhu a splátok podľa § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z., postupuje v súlade s § 17 ods. 9 až 12 citovaného zákona. V zmysle § 17 ods. 13 povinnosť uplatňovať ustanovenia odsekov 10 a 11 sa nevzťahuje na obdobie 24 mesiacov od prvého mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa uskutočnilo ustanovujúce zasadnutie mestského zastupiteľstva a v prípadoch ustanovených osobitným predpisom.

v eur

 

Veriteľ

Číslo zmluvy

 Predpokladané ročné splátky istiny

za rok 2025

Predpokladané ročné splátky úrokov

za rok 2025

SPOLU

predpokladaná splátka

(istina + úroky) za rok 2025

ŠFRB Mestské nájomné byty 139 733,48 36 504,26 176 237,74
ČSOB projekty EÚ 79 092,00 4 472,96 83 564,96
ČSOB  futbalový štadión 78 936,00 4 540,68 83 476,68
SLSP investície mesta 99 989,00 3 379,53 103 368,53
ČSOB investície mesta 49 861,56 8 047,12 57 908,68
SPOLU predpokl. splátky súčasných úverov  za rok 2525 447 612,04 56 944,55 504 556,59
NOVÝ ÚVER predpokl. splátka od 04/2025, fix 2,40 % úrok 75 000,00 9 434,27 84 434,27
SPOLU po prijatí  úveru 522 612,04 66 378,82 588 990,86

           Pri  výpočte   predpokladanej   výšky   splátok   istiny  a   úrokov  za rok 2025 som vychádzala zo skutočnosti zaúčtovanej  k 31. 12. 2024 a predpokladaného začiatku splatnosti nového úveru od 4. mesiaca roku 2025.

Výpočet podľa § 17 ods. 6 zákona 583/2004 Z. z.

Zostatok predpoklad. istiny úverov Skutočné bežné  príjmy k 31.12.2023    § 17 ods.6 písm. a)
2 770 462,53  eur 9 020 427,74 eur    30,71 % < 60%

Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. a) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.

       Ak  celková suma dlhu dosiahne  už 50 %, je  síce  zákonná,  ale je potrebné prijímať opatrenia, oznamovať MF SR a ďalej postupovať v zmysle  zákonných  ustanovení.  Ukazovateľ  dlhovej rezervy k 31. 12. 2024  bez  započítania plánovaného úveru (t. j.  50 % skutočných bežných príjmov 2023 pod odpočítaní stavu   súčasných úverov) je vo výške 2 746 992,38 eur.

Pre   informáciu    uvádzam   podiel  sumy zostatku úverov k 31. 12. 2024 (bez úrokov a bez  dlhu   ŠFRB  zvýšené o sumu nového úveru)   k   bežným   príjmom  mesta upraveným  o príjmy účelovo viazané  (dotácie na školstvo,  na prenesený výkon štátnej správy,  dotácie z eurofondov),   ktoré v skutočnosti  mesto  nemôže  použiť  na  splácanie úverov. V takom prípade je toto percento vo výške   50,57 %.

 

Predpokladané ročné splátky vrátane úhrady výnosov za rok 2025 Skutočné znížené bežné príjmy k 31.12.2023  § 17 ods.6 písm. b)
               588 990,86 eur 5 463 821,12 eur    10,77 < 25%

Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. b) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.

Ukazovateľ splátkovej rezervy k 31. 12. 2024  bez započítania plánovaného úveru je 776 964,42 eur.

Záverečné stanovisko

      Hlavný kontrolór v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. preveruje iba dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania. V tomto stanovisku neskúmam potrebu úveru, objem, predpokladaný vývoj bežných príjmov, rentabilitu, charakter investičných akcií, ich rozpočtový náklad, návratnosť a pod.

        Po preverení podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania podľa ustanovenia § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. konštatujem, že v prípade prijatia návratných zdrojov financovania vo výške 1 000 000,00 eur za vyššie uvedených podmienok

  1. celková suma dlhu mesta neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
  2. suma predpokladaných ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných znížených bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.

         Na   základe   údajov,    ktoré   som  mala  k  dispozícii a výpočtov              uvedených v stanovisku konštatujem, že mesto Spišská Belá spĺňa obe podmienky podľa § 17 zákona č. 583/2004 Z. z. pre prijatie návratných zdrojov financovania – dlhodobého účelového  úveru vo výške 1 000 000,00 eur.

 V Spišskej Belej, dňa 20. 1. 2025

 

Ing. Slávka Tomalová

hlavná kontrolórka mesta  Spišská Belá

Najnovšie články