S T A N O V I S K O
hlavnej kontrolórky mesta Spišská Belá k dodržaniu podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania
Podľa ustanovenia. § 17 ods. 14 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 583/2004 Z. z.) je povinnosťou hlavného kontrolóra preveriť dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania pred ich prijatím. Porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania je hlavný kontrolór povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.
Podľa § 11 ods. 4 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov rozhodovať o prijatí úveru je vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Základné údaje o úvere
Druh úveru: Preklenovací úver na predfinancovanie projektov s podporou EÚ fondov
Výška úveru: 1 317 000,00 eur
Úroková sadzba: fixná úroková sadzba počas celej doby úveru – 2,16 % p. a.
Účel úveru: predfinancovanie kapitálových výdavkov mesta
Čerpanie úveru: v závislosti od rozhodnutia mesta, možnosť čerpať úver do 05/2027
Splácanie úveru: 24 mesiacov
Odkladacie podmienky: predloženie uzatvorených zmlúv o poskytnutí dotácií na financovaný projekt
(odkladacia podmienka čerpania úveru)
Poplatky: bez poplatkov
Zákonné ustanovenia pri používaní návratných zdrojov financovania
Pravidlá používania návratných zdrojov financovania sú upravené v ustanovení § 17 zákona č. 583/2004 Z. z.. Mesto môže vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch. Podľa § 17 ods. 2 cit. zákona môže mesto použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
Podmienky na prijatie návratných zdrojov financovania sú upravené v ustanovení § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. Obec môže na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak:
a/ celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
b/ suma splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov a suma splátok záväzkov investičných dodávateľských úverov neprekročí v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka znížených o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku obci z rozpočtu iného subjektu verejnej správy, prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu.
Celkovou sumou dlhu obce sa podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z. na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona.
Údaje mesta Spišská Belá, z ktorých sa vychádza pri preverovaní dodržania podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania:
- Skutočné bežné príjmy mesta v roku 2024
Skutočné bežné príjmy z finančného výkazu FIN 1-12 k 31.12.2024
Bežné príjmy obce Bežné príjmy RO Úhrn bežných príjmov obce a RO k 31. 12. 2024
|
Suma v eur
8 869 692,55 469 830,09 9 339 552,64 |
Skutočné bežné príjmy k 31.12.2024 znížené o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku mestu z rozpočtu iného subjektu verejnej správy, prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu, ktoré boli vo výške 4 162 136,38 eur |
5 177 386,26 |
- Celková posudzovaná suma dlhu mesta
Podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.Z v z. n. z. celkovou sumou dlhu mesta sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona. Do tejto výnimky patrí aj plánovaný úver od Environmentálneho fondu. Mesto v súčasnosti podáva žiadosť aj o takýto úver vo výške 347 000 eur. Žiadosť mesta zatiaľ nie je schválená, z dôvodu objektívnosti výsledku sú plánované splátky istiny aj úrokov zo žiadaného úveru v nasledujúcom bode započítané.
v eur
Veriteľ
Číslo zmluvy |
Účel | Začiatok splácania | Výška poskytnutého úveru/NFV | Zostatok úveru (istiny) k 30.1.2025 + nový úver | Rok splatnosti |
ŠFRB | Mestské nájomné byty | 4 632 734,79 | 2 700 204,63 | ||
Záväzky voči ŠFRB, ktoré sa nezapočítavajú do celkovej sumy dlhu: | 2 700 204,63 | ||||
ČSOB | Futbalový štadión | 2011 | 1 499 962,26 | 500 106,26 | 2031 |
ČSOB | Projekty EÚ | 2015 | 1 186 277,71 | 258 539,71 | 2028 |
SLSP | Investície mesta | 2020 | 1 000 000,00 | 491 626,02 | 2029 |
ČSOB | Investície mesta | 2024 | 498 617,56 | 498 617,56 | 2035 |
ČSOB | Investície mesta | 2025 | 1 000 000,00 | 1 000 000,00 | 2035 |
Zostatok úveru (istiny) mesta k 31. 12. 2024 | 2 748 889,55 | ||||
Výška NZF, ktorý chce mesto prijať (nezapočítava sa) | 1 317 000,00 | 2027 | |||
SPOLU upravená celková suma predpokladaného dlhu: | 2 748 889,55 |
Ročné splátky úverov v roku 2025
Mesto počas rozpočtového roka sleduje vývoj dlhu a splátok podľa § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z., postupuje v súlade s § 17 ods. 9 až 12 citovaného zákona. V zmysle § 17 ods. 13 povinnosť uplatňovať ustanovenia odsekov 10 a 11 sa nevzťahuje na obdobie 24 mesiacov od prvého mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa uskutočnilo ustanovujúce zasadnutie mestského zastupiteľstva a v prípadoch ustanovených osobitným predpisom.
v eur
Veriteľ Číslo zmluvy |
Predpokladané ročné splátky istiny
za rok 2025 |
Predpokladané
ročné splátky úrokov za rok 2025 |
SPOLU
predpokladaná splátka (istina + úroky) za rok 2025 |
ŠFRB Mestské nájomné byty | 142 161,00 | 34 054,00 | 176 215,00 |
ČSOB projekty EÚ | 79 092,00 | 5 800,00 | 84 892,00 |
ČSOB futbalový štadión | 78 936,00 | 5 200,00 | 84 136,00 |
SLSP investície mesta | 100 078,00 | 2 761,27 | 102 839,27 |
ČSOB investície mesta (500 tis.) | 32 365,50 | 8 047,12 | 40 412,62 |
ČSOB investície mesta (1 mil.) | začne sa splácať od 07/2026 | 23 019,10 | 23 019,10 |
Environm. fond – úver (od 4/2025) | 25 258,42 | 5 382,00 | 30 640,42 |
SPOLU predpokl. splátky súčasných úverov za rok 2025 | 457 890,92 | 84 263,49 | 542 154,41 |
NOVÝ ÚVER predpokl. splátka od 04/2025, fix 2,16 % úrok | splátky z prostriedkov EÚ fondov | 28 447,20 | 28 447,20 |
SPOLU po prijatí úveru | 457 890,92 | 112 710,69 | 570 601,61 |
Pri výpočte predpokladanej výšky splátok istiny a úrokov za rok 2025 som vychádzala zo skutočnosti zaúčtovanej k 31. 12. 2024, zo splátkových kalendárov jednotlivých úverov, rozpočtu splátok istín a úrokov na rok 2025. Predpokladaný začiatok splatnosti nového úveru je od 4. mesiaca roku 2025. Splátky istiny budú realizované z dotácií poskytnutých na základe mestom uzatvorených zmlúv na konkrétne financované projekty z prostriedkov fondov EÚ.
Výpočet podľa § 17 ods. 6 zákona 583/2004 Z. z.
Do celkovej sumy dlhu sa podľa § 17 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nezapočítavajú okrem iného ani záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa EÚS a podobne najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi mestom a orgánom podľa osobitného predpisu, čo je pre mesto tento posudzovaný preklenovací úver.
Zostatok predpoklad. istiny úverov k 31. 1. 2025 | Skutočné bežné príjmy k 31.12.2024 | § 17 ods.6 písm. a) |
2 748 889,55 eur | 9 339 552,64 eur | 29,43 % < 60% |
Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. a) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.
Ak celková suma dlhu dosiahne už 50 %, je síce zákonná, ale je potrebné prijímať opatrenia, oznamovať MF SR a ďalej postupovať v zmysle zákonných ustanovení. Ukazovateľ dlhovej rezervy k 31. 1. 2025 bez započítania plánovaného úveru, nakoľko sa nezapočítava, (t. j. 50 % skutočných bežných príjmov 2024 pod odpočítaní stavu súčasných úverov) je vo výške 1 920 886,77 eur.
Predpokladané ročné splátky vrátane úhrady výnosov za rok 2025 | Skutočné znížené bežné príjmy k 31.12.2024 | § 17 ods.6 písm. b) |
570 601,61 eur | 5 177 386,26 eur | 11,02 < 25% |
Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. b) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.
Ukazovateľ splátkovej rezervy podľa príjmov za rok 2024, so započítaním plánovaného úveru, t. j. 25 % znížených príjmov po odpočítaní predpokladaných splátok v roku 2025 aj so splátkami úrokov plánovaného úveru je 723 744,95 eur.
Záverečné stanovisko
Hlavný kontrolór v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. preveruje iba dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania. V tomto stanovisku neskúmam potrebu úveru, objem, predpokladaný vývoj bežných príjmov, rentabilitu, charakter investičných akcií, ich rozpočtový náklad, návratnosť a pod.
Po preverení podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania podľa ustanovenia § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. konštatujem, že v prípade prijatia návratných zdrojov financovania vo výške 1 500 000,00 eur za vyššie uvedených podmienok
- celková suma dlhu mesta neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
- suma predpokladaných ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných znížených bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.
Na základe údajov, ktoré som mala k dispozícii a výpočtov uvedených v stanovisku konštatujem, že mesto Spišská Belá spĺňa obe podmienky podľa § 17 zákona č. 583/2004 Z. z. pre prijatie návratných zdrojov financovania – preklenovacieho úveru na predfinancovanie projektov s podporou EÚ fondov vo výške 1 317 000,00 eur.
V Spišskej Belej, dňa 12. 3. 2025
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská