Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 32

Stanovisko k prijatiu preklenovacieho úveru

S T A N O V I S K O

hlavnej  kontrolórky mesta Spišská Belá k dodržaniu podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania

        Podľa ustanovenia. § 17 ods. 14 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 583/2004 Z. z.) je povinnosťou hlavného kontrolóra preveriť dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania pred ich prijatím. Porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania je hlavný kontrolór povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.

Podľa  § 11  ods.  4 písm. b)   zákona   č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších  predpisov rozhodovať o prijatí úveru je vyhradené obecnému zastupiteľstvu.

Základné údaje o úvere

Druh úveru:                    Preklenovací úver na predfinancovanie projektov s podporou EÚ fondov

Výška úveru:                  1 317 000,00 eur

Úroková sadzba:             fixná úroková sadzba počas celej doby úveru – 2,16 % p. a.

Účel úveru:                     predfinancovanie  kapitálových výdavkov mesta

Čerpanie úveru:              v závislosti od rozhodnutia mesta, možnosť čerpať úver do 05/2027

Splácanie úveru:             24 mesiacov

Odkladacie podmienky: predloženie uzatvorených zmlúv o poskytnutí dotácií na financovaný projekt

(odkladacia podmienka čerpania úveru)

Poplatky:                        bez poplatkov

Zákonné ustanovenia pri používaní návratných zdrojov financovania

Pravidlá používania  návratných  zdrojov financovania sú upravené v ustanovení § 17 zákona č. 583/2004 Z. z.. Mesto môže vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch.  Podľa § 17 ods. 2 cit. zákona môže  mesto použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.

Podmienky na prijatie návratných zdrojov financovania sú upravené v  ustanovení § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.  Obec môže na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak:

a/ celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a

b/ suma splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov a suma splátok záväzkov  investičných dodávateľských úverov neprekročí v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných   bežných   príjmov   predchádzajúceho   rozpočtového  roka znížených  o    prostriedky poskytnuté v  príslušnom   rozpočtovom   roku    obci  z   rozpočtu iného subjektu verejnej správy,  prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu.

Celkovou sumou dlhu obce sa podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.  na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov  z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona.

Údaje mesta Spišská Belá, z ktorých sa vychádza pri preverovaní dodržania podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania:

  1. Skutočné bežné príjmy mesta v roku 2024
Skutočné bežné príjmy z finančného výkazu FIN 1-12 k 31.12.2024

Bežné príjmy obce

Bežné príjmy RO

Úhrn bežných príjmov obce a RO k 31. 12. 2024

 

        Suma v eur

8 869 692,55

469 830,09

9 339 552,64

Skutočné bežné príjmy k 31.12.2024 znížené o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku mestu z rozpočtu iného subjektu verejnej správy, prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu, ktoré boli vo výške 4 162 136,38 eur  

 

5 177 386,26

 

  1. Celková posudzovaná suma dlhu mesta

      Podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.Z v z. n. z. celkovou sumou dlhu mesta sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce, okrem výnimiek uvedených v § 17 ods. 8 citovaného zákona. Do tejto výnimky patrí aj plánovaný úver od Environmentálneho fondu. Mesto v súčasnosti podáva žiadosť aj o takýto úver vo výške 347 000 eur. Žiadosť mesta zatiaľ nie je schválená, z dôvodu objektívnosti výsledku sú plánované splátky istiny aj úrokov zo žiadaného  úveru  v nasledujúcom bode započítané.

v eur

 Veriteľ

Číslo zmluvy

 Účel  Začiatok splácania  Výška poskytnutého úveru/NFV   Zostatok    úveru (istiny)   k 30.1.2025 + nový úver  Rok splatnosti
ŠFRB Mestské nájomné byty   4 632 734,79  2 700 204,63  
Záväzky voči ŠFRB, ktoré sa nezapočítavajú do celkovej sumy dlhu: 2 700 204,63  
ČSOB   Futbalový štadión   2011 1 499 962,26     500 106,26 2031
ČSOB   Projekty EÚ   2015 1 186 277,71     258 539,71 2028
SLSP   Investície mesta   2020 1 000 000,00     491 626,02 2029
ČSOB   Investície mesta   2024        498 617,56     498 617,56         2035
ČSOB    Investície mesta  2025     1 000 000,00 1 000 000,00         2035
   Zostatok úveru (istiny) mesta k 31. 12. 2024        2 748 889,55  
   Výška NZF, ktorý chce mesto prijať (nezapočítava sa)        1 317 000,00         2027
   SPOLU upravená celková suma predpokladaného dlhu:       2 748 889,55       

Ročné splátky úverov v roku 2025

      Mesto počas rozpočtového roka sleduje vývoj dlhu a splátok podľa § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z., postupuje v súlade s § 17 ods. 9 až 12    citovaného   zákona.   V zmysle § 17 ods. 13 povinnosť uplatňovať ustanovenia odsekov 10 a 11 sa nevzťahuje na obdobie 24 mesiacov od prvého mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa uskutočnilo ustanovujúce zasadnutie mestského zastupiteľstva a v prípadoch ustanovených osobitným predpisom.

v eur

 

Veriteľ

Číslo zmluvy

 Predpokladané ročné splátky istiny

za rok 2025

     Predpokladané

ročné splátky

           úrokov

za rok 2025

SPOLU

predpokladaná splátka

   (istina + úroky)    za rok 2025

ŠFRB Mestské nájomné byty 142 161,00 34 054,00 176 215,00
ČSOB projekty EÚ 79 092,00 5 800,00 84 892,00
ČSOB  futbalový štadión 78 936,00 5 200,00 84 136,00
SLSP investície mesta 100 078,00 2 761,27 102 839,27
ČSOB investície mesta (500 tis.) 32 365,50 8 047,12 40 412,62
ČSOB investície mesta (1 mil.) začne sa splácať od 07/2026 23 019,10 23 019,10
Environm. fond – úver (od 4/2025) 25 258,42 5 382,00 30 640,42
SPOLU predpokl. splátky súčasných úverov  za rok 2025 457 890,92 84 263,49 542 154,41
NOVÝ ÚVER predpokl. splátka od 04/2025, fix 2,16 % úrok splátky z prostriedkov EÚ fondov 28 447,20 28 447,20
SPOLU po prijatí  úveru 457 890,92 112 710,69 570 601,61

           Pri  výpočte   predpokladanej   výšky   splátok   istiny  a   úrokov  za rok 2025 som vychádzala zo skutočnosti zaúčtovanej  k 31. 12. 2024, zo splátkových kalendárov jednotlivých úverov, rozpočtu splátok istín a úrokov na rok 2025. Predpokladaný začiatok splatnosti nového úveru je od 4. mesiaca roku 2025. Splátky istiny budú realizované z dotácií poskytnutých na základe mestom uzatvorených zmlúv na konkrétne  financované projekty z prostriedkov fondov EÚ.

Výpočet podľa § 17 ods. 6 zákona 583/2004 Z. z.

Do celkovej sumy dlhu sa podľa § 17 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nezapočítavajú  okrem iného ani  záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa EÚS  a podobne najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi mestom a orgánom  podľa osobitného predpisu, čo je pre mesto tento posudzovaný preklenovací úver.

Zostatok predpoklad. istiny úverov k 31. 1. 2025 Skutočné bežné  príjmy k 31.12.2024    § 17 ods.6 písm. a)
2 748 889,55 eur 9 339 552,64 eur   29,43 % < 60%

Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. a) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.

        Ak  celková   suma dlhu dosiahne  už 50 %, je  síce  zákonná,  ale je potrebné prijímať opatrenia, oznamovať MF SR a ďalej postupovať v zmysle  zákonných  ustanovení.  Ukazovateľ  dlhovej rezervy k 31. 1. 2025  bez  započítania plánovaného úveru, nakoľko sa nezapočítava, (t. j.  50 %  skutočných bežných príjmov 2024 pod odpočítaní stavu   súčasných úverov)   je vo výške 1 920 886,77 eur.    

Predpokladané ročné splátky vrátane úhrady výnosov za rok 2025 Skutočné znížené bežné príjmy k 31.12.2024  § 17 ods.6 písm. b)
             570 601,61   eur         5 177 386,26 eur    11,02 < 25%

Zákonná podmienka podľa § 17 ods.6 písm. b) zákona č.583/2004 Z. z. splnená.

Ukazovateľ splátkovej rezervy podľa príjmov za rok 2024, so započítaním plánovaného úveru, t. j. 25 % znížených príjmov po odpočítaní predpokladaných splátok v roku 2025 aj so splátkami úrokov plánovaného úveru   je  723 744,95 eur.

Záverečné stanovisko

Hlavný kontrolór v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. preveruje iba dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania. V tomto stanovisku neskúmam potrebu úveru, objem, predpokladaný vývoj bežných príjmov, rentabilitu, charakter investičných akcií, ich rozpočtový náklad, návratnosť a pod.

Po preverení podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania podľa ustanovenia § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. konštatujem, že v prípade prijatia návratných zdrojov financovania vo výške 1 500 000,00 eur za vyššie uvedených podmienok

  1. celková suma dlhu mesta neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
  2. suma predpokladaných ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných znížených bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.

         Na   základe   údajov,    ktoré   som  mala  k dispozícii    a      výpočtov    uvedených v stanovisku konštatujem, že mesto Spišská Belá spĺňa obe podmienky podľa § 17 zákona č. 583/2004 Z. z. pre prijatie návratných zdrojov financovania – preklenovacieho  úveru na predfinancovanie projektov s podporou EÚ fondov vo výške 1 317 000,00 eur.

V Spišskej Belej, dňa 12. 3. 2025

Ing. Slávka Tomalová

hlavná kontrolórka mesta  Spišská

Najnovšie články