Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 61

Správa o výsledku kontrol k 19. 10. 2023

V zmysle ustanovenia § 18f ods. 1 písm. d), zákona č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov som na zasadnutí mestského zastupiteľstva dňa 19. 10. 2023 predložila  správu o výsledkoch kontrol:

  • Kontrola kontrola spôsobu prevádzkovania motorových vozidiel – evidencia jázd, nákup, čerpanie a spotreba PHM v meste Spišská Belá v období roka 2022

Výsledok kontroly:

      Spotreba PHM  podľa jednotlivých motorových vozidiel, ktoré má v majetku mesto Spišská Belá, bola v kontrolovanom období takáto:

Spotreba PHM v eur 2022
VW Passat 1 421,83
Škoda Roomster 1 293,60
Renault Trafic 1 805,60
Toyota 2 452,31
KIA 2 123,63
Iveco Daily 495,60
TATRA 148 669,06
VW Caravelle 1 427,82
Renault Master 2 407,93
Traktor BISO 1 099,75
Bucher 258,66
Traktor Kubota 344,91
Peugeot Boxer 1 395,39
Traktor Kubota nový 536,86
Rolba HHH 779,32
Spolu 18 513,27

Vyúčtovanie spotreby jednotlivých vozidiel sa vykonáva k poslednému dňu v mesiaci. K vyúčtovaniu sú priložené evidencie jázd, doklady o nákupe PHM sú označené EČ vozidla, vo vyúčtovaní pohonných hmôt neboli zistené nedostatky.

Porovnanie normovanej a skutočnej spotreby vybraných osobných motorových vozidiel:

Spotreba PHM v eur 2022 Priemerná spotreba Normovaná spotreba
VW Passat 1 421,83 6,47 6,6
Škoda Roomster 1 293,60 9,54 10,5
Renault Trafic 1 805,60 8,79 7,3
Toyota 2 452,31 7,36 5,3
KIA 2 123,63 9,86 8,2

     Zistené nedostatky:

Po prekontrolovaní predložených dokladov boli zistené opakujúce sa  nedostatky. Napriek tomu, že mesto prijalo opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených kontrolou v roku 2020, tieto neboli úplne zrealizované, alebo neboli účinné.

  1. Mesto nemá prijatý interný predpis na používanie motorových vozidiel, nie sú stanovené podmienky a spôsob pridelenia motorových vozidiel, zodpovednosti a pod.
  1. Jednotlivé motorové vozidlá  nie sú pridelené referentom, resp. vodičom. Nie je tak zabezpečená hmotná zodpovednosť za majetok mesta konkrétne a adresne  a zároveň môže služobné auto použiť neoprávnená osoba.
  1. Pri používaní motorových vozidiel nie sú vypisované žiadanky na prepravu, okrem vozidiel VW Passat, Renault Trafic a Toyota. Takýto postup nie je upravený  iným formálnym  spôsobom  tak, aby poverený zamestnanec mesta povolil používanie vozidiel, aby bola žiadanka niekde uložená, napr. aj elektronicky a aby bolo možné kontrolovať jej dodržanie – kto, kedy, kam, s kým využíva motorové vozidlá mesta.
  1. Vo výkazoch jázd nie sú podpisy prepravovaných osôb. Účel jázd je vypisovaný len pri niektorých jazdách Renault Trafic a VW Passat. Podľa výkazov jázd tak nie je možné zistiť, či bola dodržaná napr. účelnosť – spájanie jázd, odvoz viacerých zamestnancov a pod.  Rovnako nie je možné skontrolovať, či vozidlo bolo použité len  na cestu, na ktorú bolo žiadané.
  1. Pri kontrole spotreby osobných motorových  vozidiel boli zistené  nadspotreby oproti spotrebe uvedenej v technickom preukaze vozidla, resp. v inom nahradzujúcom doklade (Renault Trafic, Toyota, KIA). Pri mesačnom vyúčtovaní spotreby pohonných hmôt bola nadspotreba zdôvodnená poznámkou – jazdy po meste, jazdy v teréne, plne naložené vozidlo a pod.. Zároveň boli pri niektorých vozidlách zistené úspory pri spotrebe PHM oproti normovanej (VW Passat, Škoda Roomster).

Kontrolou bolo zistené, že nakladanie s verejným prostriedkami na spotrebu pohonných hmôt v meste nie je jednoznačne preukazné, nie je skontrolovateľné, hlavne v neskoršom čase nie sú potrebné záznamy, z toho dôvodu je   nehospodárne. Bez osobnej zainteresovanosti zamestnancov na stave vozidla a jeho spotrebe, nie je možné dodržať hospodárnosť prevádzky motorových vozidiel. Z týchto dovôdov tiež nie je  možné zabezpečiť zásadu účelnosti, efektívnosti a hospodárnosti ich využívania. V meste chýba formálna úprava spôsobu používania motorových vozidiel, dohodnutie práv a povinností vodičov, resp. referentov pri používaní služobných vozidiel a pod.

  • Kontrola stavu, evidencie a vymáhania daňových pohľadávok a poplatkov mesta k 30. 9. 2023

      Výsledok kontroly:

      V roku 2023 vyrubilo mesto  miestne dane  v celkovej výške 224 636,96 eur, miestny poplatok za odpady vo výške 349 459,90  eur  (stav predpisov je k 30. 9. 2023).

V tabuľke uvádzam kumulatívne prehľad o stave nedoplatkov na  miestnych daniach a  poplatku za odpady v meste od 31. 12. 2016  do  30. 9. 2023.

    NEDOPLATKY                      SPOLU                   Z TOHO:    DANE                    POPLATOK
       31. 12. 2016                        49 067,02                                    7 400,71                   41 666,31
       31. 12. 2017                        48 327,28                                    8 570,26                   39 757,02
       31. 12. 2018                        47 017,37                                    6 781,09                   40 236,28
       31. 12. 2019                        35 790,38                                    3 709,87                   32 080,51
       31. 12. 2020                        39 873,17                                    3 832,26                   36 040,91
       31. 12. 2021                        44 604,86                                    3 282,64                   41 322,22
       31. 12. 2022                        51 838,37                                    2 591,75                   49 246,62
       30.  9. 2023                         99 050,51                                    9 851,60                   89 198,91

V čase kontroly boli dlžníkom zasielané výzvy na úhradu nedoplatkov, to je účinný nástroj, nedoplatky sa znížia približne o 20 – 30 % do konca roka.

V prípade dane z nehnuteľností očakávame pokles nedoplatku na úroveň konca minulého roka. Nedoplatky na poplatku za vývoz TKO naopak každoročne rastú. Napriek snahe vymáhať nedoplatky sa nepodarilo rast zastaviť. Mesto musí nájsť  a prijať  účinnejšie a lacnejšie spôsoby na zníženie nedoplatkov a plynulé platenie od poplatníkov.

Nakoľko sa poplatok platí za činnosti nakladania s jednotlivými druhmi odpadov, mesto by neplatičov malo upozorniť, že odpady sa im vyvážať  nebudú, túto činnosť si zabezpečia sami. Mesto môže niektoré benefity pre obyvateľov podmieniť tým, že nebudú mať nedoplatky voči mestu /lístky na Chodník korunami stromov a pod./

      Na základe výsledkov kontrol má mesto prijať účinné opatrenia na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku.

 

 

 

 

 

Najnovšie články