Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 86

Správa o výsledku kontrol k 18. 9. 2025

V zmysle ustanovenia § 18f ods. 1 písm. d), zákona č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov som dňa 18. 9. 2025  na zasadnutí mestského zastupiteľstva predložila  správu o výsledkoch kontrol. Kontroly boli vykonané na základe schváleného plánu kontrolnej činnosti hlavnej kontrolórky.

  1.  Správa o výsledku finančnej kontroly č. MÚSB – 2025/7741 podľa § 22 ods. 4 zákona  č. 357/2015 Z. z.  o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov

 Cieľ finančnej kontroly: preveriť hospodárenie s majetkom mesta – prenájom chaty Kardolína.

 Výsledok kontroly:

      Mesto Spišská Belá uzatvorilo dňa 30. 4. 2025 zmluvu o nájme nebytových priestorov č. 227/2015 s nájomcom Dobrovoľný hasičský zbor Spišská Belá. Predmetom nájmu je Horáreň Kardolína s príslušenstvom. Nájomná zmluva bola uzatvorená na základe  uznesenia mestského zastupiteľstva  č.  73/2015, ktoré dňa 26. 3. 2015:

a) schválilo podľa § 9a ods. 9 písm. c) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov neskorších predpisov prenájom budovy Horárne Kardolína s hospodárskou budovou – postavené na pozemku parc. č. KN „C“ 14705/58, druh pozemku zastavaná plocha o výmere 197 m2 a prenájom pozemkov – parc. č. KN“C“ 14705/57 – záhrada o výmere 251 m2, parc. č. KN „C“ 14705/61 – zastavaná plocha o výmere 430 m2, parc. č. KN„C“ 14705/59 – zastavaná plocha o výmere 103 m2, zapísané na LV č. 402 v k.ú. Tatranská Lomnica nájomcovi – občianskemu združeniu Dobrovoľnému hasičskému zboru Spišská Belá, sídlo: Petzvalova 9, Spišská Belá za týchto podmienok:

1./ ročné nájomné za všetky objekty a pozemky – 1 EUR

2./ doba nájmu – 1 rok  (s 3 mesačnou výpovednou lehotou)

3./ zákaz podnájmu bez súhlasu mesta

4./ bežnú údržbu zabezpečí nájomca na svoje náklady

5./ akékoľvek stavebné úpravy (okrem bežnej údržby) vykonať len so súhlasom mesta.

b) konštatovalo, že ide o prípad osobitného zreteľa, nakoľko predmetné nehnuteľnosti bude na verejnoprospešné účely spravovať miestny spolok – občianske združenie DHZ Spišská Belá, a to aj pre iné podobné organizácie pôsobiace v meste.

Mestské zastupiteľstvo prijalo dňa 25. 2. 2016 uznesenie č. 17/2016, ktorým:

a) schvalilo podľa § 9a ods. 9 písm. c) zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov neskorších predpisov prenájom budovy Horárne Kardolína s hospodárskou budovou – postavené na pozemku parc. č. KN „C“ 14705/58, druh pozemku zastavaná plocha o výmere 197 m2 a prenájom pozemkov – parc. č. KN“C“ 14705/57 – záhrada o výmere 251 m2, parc. č. KN „C“ 14705/61 – zastavaná plocha o výmere 430 m2, parc. č. KN„C“ 14705/59 – zastavaná plocha o výmere 103 m2, zapísané na LV č. 402 v k.ú. Tatranská Lomnica nájomcovi – občianskemu združeniu Dobrovoľný hasičský zbor Spišská Belá, sídlo: Petzvalova 9, Spišská Belá za týchto podmienok:

1./ ročné nájomné za všetky objekty a pozemky – 1 EUR

2./ doba nájmu – neurčitá  (s 3 mesačnou výpovednou lehotou)

3./ zákaz podnájmu bez súhlasu mesta

4./ akékoľvek stavebné úpravy (okrem bežnej údržby) vykonať len so súhlasom mesta.

b) konštatovalo, že ide o prípad osobitného zreteľa, nakoľko predmetné nehnuteľnosti bude na verejnoprospešné účely spravovať miestny spolok – občianske združenie DHZ Spišská Belá, a to aj pre iné podobné organizácie pôsobiace v meste.

Na základe tohto uznesenia bol k zmluve č. 227/2015 dňa 31. 3. 2016 uzatvorený dodatok, kde sa v článku IV upravila doba nájmu: Nájomný vzťah sa uzatvára na dobu neurčitú.

Ku kontrole som vyžiadala všetky súvisiace doklady.  Predseda DHZ ma informoval, že príležitostne požičiavajú objekt, ktorý majú v prenájme, na krátkodobé ubytovanie, resp. na akciu napr. niektorých spolkov, obchodných spoločností, alebo obyvateľov Spišskej Belej.  Nevedie evidenciu príjmov z týchto akcií, ale všetky získané prostriedky používa hlavne na zaplatenie energií, ktoré mesto každoročne fakturuje DHZ. Ďalej za tieto prostriedky dáva čistiť prádlo, ktoré poskytujú v prípade ubytovania, kupuje čistiace prostriedky, dopĺňa inventár a podobne.

DHZ sa v rámci svojej dobrovoľníckej činnosti stará aj o objekt – vykonáva tam údržbu, bežné čistenie, maľovanie ale aj upratovanie. Objekt zveľadili, vykonali stavebné úpravy a opravy, zrekonštruovali kuchyňu, zariadenie a podobne.

Mesto fakturuje DHZ za služby spojené s prenájmom nebytového priestoru v bežnom roku zálohu, v nasledujúcom roku vyúčtovanie za predchádzajúci rok.  Za rok 2024 to boli náklady  vo výške 1 009,03 eur (za rok 2023 to bolo 1 116,83 eur).

V zmluve je v článku VI. ods. 4 uvedené: Nájomca nesmie dať predmetný nebytový priestor do podnájmu ani do akéhokoľvek užívania inej osobe bez predchádzajäceho písomného súhlasu prenajímateľa, ak nie je s prenajímateľom určené inak.

Zástupca DHZ ozrejmil, že objekt je používaný na rôzne akcie – verejnoprospešné, ale aj súkromné. Od záujemcov – mimo verejnoprospešných akcií, vyberie poplatok, ktorý mu nahradí náklady  za spotrebu energií, na upratovanie, na vypratie prádla a podobne. S takýmto postupom  bol primátor mesta oboznámený, ústne súhlasil s krátkodobými – 2 – 3 dňovými prenájmami.

Zistené nedostatky:

  1. Mesto v súčasnosti nemá prehľad, či DHZ využíva nebytové priestory na účely určené v zmluve, neboli predložené záznamy o účele použitia, resp. kalendár akcií. Navrhujem, aby DHZ viedlo evidenciu takýchto používaní – akcií, aby bolo možné posúdiť súlad s nájomnou zmluvou.
  2. Zároveň je potrebné viesť evidenciu získaných prostriedkov, ktoré sú vyberané ako náhrada za spotrebované služby a dokladovať ich použitie – na energie, pranie, opravy, nákupy inventáru a podobne, aby boli dodržané zásady nakladania s majetkom mesta.

 

2.    Správa o výsledku finančnej kontroly č. MÚSB – 2025/7707 podľa § 22 ods. 4 zákona  č. 357/2015 Z. z.  o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Cieľ finančnej kontroly: preveriť hospodárenie v spoločnosti Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. v roku 2024

Výsledok kontroly, zistené nedostatky:

           Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. zaplatil mestu Spišská Belá v roku 2024  nájomné za areál na Továrenskej 30 vo výške 11 850,00 eur a za   kameňolom 2 838,00 eur.

          Mestský podnik Spišská Belá s. r. o.  (ďalej len MPSB)   dosiahol v kontrolovanom období zisk pred zdanením vo výške 30 561,00 eur, daň z príjmov bola zaplatená vo výške 3 840,00 eur, zisk po zdanení vo výške 26 721,00 eur.  

     Spoločnosť vykonáva vývoz odpadov z mesta a okolitých obcí, zber triedeného odpadu, jeho dotrieďovanie a predaj. K  31. 12. 2024 zamestnávala 14 zamestnancov, v priebehu roka bol prepočítaný počet zamestnancov 14,1. Po uzatvorení mestskej skládky vyváža spoločnosť  odpady na skládku v Žakovciach (Tatranská odpadová spoločnosť s.r.o. priemyselný odpad a Marius Pedersen, a. s. – zmesový komunálny odpad).  V kontrolovanom období predala nepotrebný majetok – kompaktor TANA Gx 260. Výnos z predaja tohto majetku bol vo výške 86 000 eur.  Napriek zámeru –  vyrovnať z predaja nepotrebného majetku dlh voči Environmentálnemu fondu, sú tieto prostriedky používané na bežnú činnosť podniku. Rovnaký zámer mala spoločnosť v roku 2023, aj vtedy boli všetky prostriedky minuté na činnosť podniku splatená (bola len časť dlhu vo výške 2 379 eur).  

Vybrané ekonomické ukazovatele:

2023  2024
Výnosy celkom    942 468 1 020 625
Náklady celkom 1 045 578 990 064
z toho – osobné (mzdy +  poist.)    367 437 315 136
–       spotreba materiálu, energie   107 782 83 724
–      uloženie odpadu Žakovce   249 550 315 136
–      poplatok za ulož. odpadu EF     96 748 94 846
–        odpisy lesné cesty     62 795 62 795
–       odpisy ost. majetok     32 662 21 953

    Spoločnosť má v nákladoch odpisy lesných ciest, zároveň vo výnosoch je v rovnakej výške zúčtovaná časť dotácie.

         Kontrolou boli zistené tieto nedostatky:

  1. Mestský podnik Spišská Belá, s. r. o. nevyfakturoval mestu Spišská Belá náklady, ktoré vznikali nedôsledným triedením oddelene zbieraných zložiek komunálneho odpadu, t. j. nesprávne vyseparovaný odpad. Spoločnosť ho vyvážala a ukladala na skládku na vlastné náklady v období január – marec 2024. Množstvá neboli zvlášť vážené, z toho dôvodu nebolo možné vyčísliť stratu z nesprávneho postupu.
  2. MPSB zaplatil pokutu za správny delikt – nevykonanie STK na vozidle Renault KK540AO – zaplatené 165,00 eur dňa 4. 6. 2024. Zo strany podniku nebola využitá možnosť zaplatiť len 110 eur pri rýchlom zaplatení. Je nutné prijať účinné opatrenia, aby sa takéto nedostatky neopakovali, osobne zainteresovať a nastaviť zodpovednosť zamestnancov za zverené prostriedky a pod.
  3. Zo strany MPSB nie je hospodárne, efektívne, ani účelné mať v prenájme skládku, ktorá je od 1. 1. 2023 zatvorená. Podnik platí prostriedky na skúmanie spodných vôd na skládke, monitoring plynov (celková čiastka za rok 2024 je 5 526,48 eur). Podnik nehospodárne vynakladá prostriedky na sanovanie cudzieho majetku, ktorý mu neprináša žiadne príjmy.
  4.  MPSB nemala v kontrolovanom období k dispozícii funkčnú váhu na zbernom dvore. Z toho dôvodu nebolo možné odoberať od dodávateľov odpad, ktorý by bol odvážený a prevzatý, ak ide o odplatný zber, aj zaplatený. Napriek tomu bol na zberný dvor dovážaný odpad – nielen vyseparované komodity, ale aj stavebná suť, objemný odpad, ktorý musel podnik odvážať na skládky. Tieto náklady potom prefakturoval mestu. V súčasnosti sa robia stavebné úpravy váhy, na dovážanie odpadu je stanovený zamestnanec, uvedené nedostatky sa postupne odstraňujú, je potrebné urobiť súvisiace zmeny a nastaviť nové pravidlá čo je možné zmenou príslušného všeobecne záväzného nariadenia mesta. Napr. poplatok za drobný stavebný odpad, objemný odpad môže doviezť len obyvateľ mesta, ktorý má zaplatený poplatok a podobne.
  5.  V súvislosti s váhou, ktorú podnik premiestnil už v roku 2023 zo skládky na zberný dvor – v roku 2024 zaplatil dodávateľovi Graviton, s. r. o. Poprad na základe faktúry č. 20240268, – úprava a doplnenie váhy vo výške  6 240,00 eur, uhradené dňa 31. 12. 2024, pritom  váha do dnešného dňa nie je v prevádzke. Ide o nehospodárne vynaloženie prostriedkov.
  6.  MPSB evidoval k 31. 12. 2024 nedoplatok vo výške  130 364,54 eur (k 31. 12. 2023 to bolo 153 696,95 eur), pri tvorbe Environmentálneho fondu v zmysle zákona č. 329/2018 Z. z. o  poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zn. n. p. . Tieto poplatky boli vybraté a zaplatené dodávateľmi pri uložení odpadov na skládku. Za oneskorené zaplatenie poplatkov v zmysle zákona hrozí MPSB sankcia vo výške 0,2 %  z  dlžnej sumy za každý deň omeškania. Spoločnosť zaplatila v roku 2024 časť  dlhu vo výške  23 332,41 eur. V predchádzajúcich dvoch rokoch predala nepotrebný majetok a prostriedky neboli použité na zaplatenie dlhu, ale na bežnú činnosť. Spoločnosť už nemá ďalší nepotrebný majetok, ktorý by mohla predať za vyššie sumy, naopak, výrobné prostriedky sú často staré, prejavuje sa na nich investičný dlh.
  7.  MPSB je  povinnou  osobou  sprístupňovať  informácie  v  zmysle § 2 ods. 3 zákona č.  211/2000 Z. z. zákona o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. MPSB povinnosti vyplývajúce z citovaného zákona v roku 2024 neplnil priebežne – napr. faktúry zverejnila v jednom súbore, nedodržala lehoty v zmysle zákona.
  8.  Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. dlhodobo nepredkladá po vykonaných kontrolách návrhy opatrení na odstránenie nedostatkov, na ich nápravu a na odstránenie  príčin ich vzniku. Pri kontrolách sú každoročne zisťované problémy s nehospodárnym a neefektívnym vynakladaním prostriedkov.  Preto je nevyhnutné  zvyšovanie  efektivity práce zamestnancov, ich zainteresovanosti a zodpovednosti, hospodárnejšie využívanie  zdrojov, racionalizácia výdavkov a zvyšovanie kvality služieb. Zároveň  zo strany mesta je nevyhnutné sledovať hospodárenie podniku, aby ceny boli optimálne nastavené pre mesto aj jeho obchodnú spoločnosť.

 

Najnovšie články