V zmysle ustanovenia § 18f ods. 1 písm. d), zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov som na zasadnutí mestského zastupiteľstva dňa 20. 6. 2024 predložila správu o výsledkoch kontrol:
- kontrola hospodárenia v spoločnosti Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. v roku 2023
Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. zaplatil mestu Spišská Belá v roku 2023 nájomné za areál na Továrenskej 30 vo výške 11 850,00 eur a za kameňolom 2 838,00 eur.
Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. (ďalej len MPSB) dosiahol v kontrolovanom období stratu vo výške 103 799,00 eur.
Spoločnosť začala v roku 2023 nevyhnutné úsporné opatrenia, prijala rozhodnutie o zrušení strediska stavebnej výroby, o predaji nepotrebnej techniky, snaha o efektívnejšie využívanie pracovnej sily. Zaoberá sa vývozom odpadov z mesta a okolitých obcí, zberom triedeného odpadu a jeho dotrieďovaním a predajom. V priebehu roka znížila počet zamestnancov z 31 na 18,6 (priemerný prepočítaný počet zamestnancov). Po uzatvorení mestskej skládky vyváža spoločnosť odpady na skládku v Žakovciach (Tatranská odpadová spoločnosť s.r.o. priemyselný odpad a Marius Pedersen, a. s. – zmesový komunálny odpad).
Vybrané ekonomické ukazovatele:
2023 | |
Výnosy celkom | 942 468 |
Náklady celkom | 1 045 578 |
z toho – osobné (mzdy + poist.) | 367 437 |
– spotreba materiálu, energie | 107 782 |
– uloženie odpadu Žakovce | 249 550 |
– poplatok za ulož. odpadu EF | 96 748 |
– odpisy lesné cesty | 62 795 |
– odpisy ost. majetok | 32 662 |
Na odstupnom vyplatila spoločnosť spolu s odvodmi a príslušenstvom 39 401,53 eur
Spoločnosť má v nákladoch odpisy lesných ciest, zároveň vo výnosoch je v rovnakej výške zúčtovaná časť dotácie.
Kontrolou boli zistené tieto nedostatky:
1.Pri kontrole bolo zistené, že Mestský podnik Spišská Belá, s. r. o. nefakturuje mestu Spišská Belá náklady, ktoré vznikajú nedôsledným triedením oddelene zbieraných zložiek komunálneho odpadu, t. j. nesprávne vyseparovaný odpad, ktorý sa musí odviezť na skládku vyváža spoločnosť na vlastné náklady. Množstvá neboli zvlášť vážené, z toho dôvodu nebolo možné vyčísliť stratu z nesprávneho postupu. V máji 2024 začala spoločnosť uvedené náklady fakturovať mestu.
2. Spoločnosť vystavila v dvoch prípadoch úhrady faktúry v hotovosti príjmový doklad (úhrada faktúry č. 23220176 z 18. 8. 2023 v sume 359,65 eur a faktúry č. 23450004 z 21. 9. 2023 v sume 115,20 eur), čím porušila ustanovenia § 3 ods. 1 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. v zn. n. p., keďže nepoužila elektronickú registračnú pokladnicu alebo pokladnicu e-kasa klient na evidenciu tržby.
3. Spoločnosť platila mesačne 100,00 eur za právne služby, po vyžiadaní konkrétnych úkonov, služieb bolo zistené, že tento náklad v celkovej výške 1 200 eur za celý rok je nehospodárny a neefektívny. Spoločnosť v roku 2024 ukončila túto predmetnú zmluvu.
4. MPSB evidoval k 31. 12. 2023 nedoplatok vo výške 153 696,95 eur (k 31. 12. 2022 to bolo 156 072,99 eur), pri tvorbe Environmentálneho fondu v zmysle zákona č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zn. n. p. . Tieto poplatky boli vybraté a zaplatené dodávateľmi pri uložení odpadov na skládku. Za oneskorené zaplatenie poplatkov v zmysle zákona hrozí MPSB sankcia vo výške 0,2 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania. Spoločnosť zaplatila v roku 2023 2 379,04 eur.
5. Na vykrytie nedostatku finančných prostriedkov požiadala spoločnosť mesto pôžičku, táto bola dňa 29. 3. 2023 poskytnutá vo výške 47 210,00 eur. Pôvodný dátum splatnosti bol do 31. 12. 2023, spoločnosť k tomuto termínu zaplatila len časť pôžičky vo výške 13 000,00 eur, mestské zastupiteľstvo súhlasilo s predĺžením splatnosti do 31. 12. 2024 uznesením č. 8/2024 zo dňa 8. 2. 2024.
6. MPSB je povinnou osobou sprístupňovať informácie v zmysle § 2 ods. 3 zákona č. 211/2000 Z. z. zákona o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. MPSB povinnosti vyplývajúce z citovaného zákona v oku 2023 neplnil. Stránka podniku je neaktualizovaná, obyvatelia nenájdu konkrétne informácie o uložení odpadu, spôsobe separovania a pod.
7. Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. dlhodobo nepredkladá po vykonaných kontrolách návrhy opatrení na odstránenie nedostatkov, na ich nápravu a na odstránenie príčin ich vzniku. Pri kontrolách sú neustále zisťované problémy s nehospodárnym a neefektívnym vynakladaním prostriedkov. Nie sú s mestom zmluvne doriešené vzťahy k majetku (garáž pre kompaktor, cesta), ktorý vybudoval na vlastné náklady napr. na skládke odpadov, ktorá je v majetku mesta (súhlas mesta na vybudovanie, podmienky, spôsob zaúčtovania a podobne).
Mestský podnik Spišská Belá s. r. o. je povinný prijať účinné opatrenia na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku.
- kontrola hospodárnosti vynaložených nákladov na využívanie služobných mobilných telefónov v roku 2023.
Kontrolou bolo zistené, že pri prideľovaní služboných telefónov a ich využívaní mesto nepostupuje podľa žiadneho vnútorného predpisu. Zaužívané je pridelenie služobného mobilného telefónu podľa rozhodnutia primátora, resp. vedúceho odboru. Zamestnanec má nárok na telefónny prístroj za 1 euro z ponuky operátora, ak chce drahší telefón, zaplatí si ho a tento ostáva majetkom zamestnanca.
Pri kontrole účtovníctva bolo zistené, že k 31. 3. 2024 všetci zamestnanci uhradili svoje záväzky voči mestu, ktoré im vznikli kúpou telefónnych prístrojov.
Náklady na služobné mobilné hovory a dáta boli v roku 2023 v meste vo výške 5 524,90 eur,
V roku 2023 bolo zamestnacom pridelených 24 služobných SIM kariet s rovnakým paušálom GO Biznis 22 (neobmedzené volania v SR, SMS a 4 GB dátový balík). Kontrolou boli zistené občasné minimálne prekročenia paušálov z dôvodu, ak zamestnanec zavolal do zahraničia, za čo sa účtovali naviac minimálne poplatky. Zamestnanci prekročené sumy naviac zaplatili do pokladne mesta.
Zistené nedostatky:
- Mesto nemá stanovený okruh zamestnancov, ktorým prideľuje služobné mobilné telefóny, ani podmienky ich prideľovania a využívania – nie je možné skontrolovať ako sú prideľované, komu skončil nárok na služobný mobil a podobne, z predložených dokladov bolo možné skontrolovať len využívanie pridelených paušálov.
- Mesto platilo paušál počas dlhodobej PN zamestnanca. Platby mesačného poplatku Go Biznis pre zamestnanca na PN považujem za nehospodárne, neefektívne a neúčinné vynaloženie verejných prostriedkov. Zamestnanec v čase lekárom uznanej práceneschopnosti má ospravedlniteľný dôvod nebyť v práci, nie je oprávnený vykonávať prácu v zmysle uzatvorenej pracovnej zmluvy, lebo musí dodržiavať liečebný režim, preto nemá dôvod používať zamestnávateľom platené paušály na služobné účely. Tieto mohli byť posunuté inému zamestnancovi. Paušály boli využívané podľa rozpisu prevolaných minút, teda boli použité na súkromné účely. Z týchto dôvodov boli porušené vyššie uvedené princípy nakladania s majetkom mesta, nebola správne vykonávaná finančná kontrola a mestu bola spôsobená ujma vo výške 188,75 eur (za obdobie jún 2023 – apríl 2024
- Mesto môže predísť rôznym nedostatkom, určiť zamestnancom jasný postup tým, že stanoví jednotné pravidlá prideľovania a používania služobných mobilných telefónov, dodržiavania stanovených finančných limitov a podobne.
- kontrola evidencie a správnosti predpisu zvýšeného nájomného v mestských bytoch
Mestské zastupiteľstvo prijalo na svojom zasadnutí dňa 7. 3. 2024 uznesenie č. 27/2024, ktorým určuje výšku mesačného nájomného za byty vo vlastníctve mesta Spišská Belá v bytových domoch postavených s podporou štátu podľa prílohy č. 1 s účinnosťou od 01.07.2024.
Týmto uznesením bolo navýšené nájomné za mestské byty v bytových domoch postavených s podporou štátu v súlade s Opatrením MF SR č. 01/R/2008 o regulácii cien nájmu bytov v znení Opatrenia MF SR č. 02/R/2008 a Opatrenia č. 01/R/2011 na 5 % z obstarávacej ceny týchto bytov.
Mesto doručilo nájomníkom Oznámenie o zvýšení nájomného v mestských nájomných bytoch, ktorého súčasťou bol Predpis nájomného a mesačných záloh za poskytované služby spojené s nájmom platný od 1. 7. 2024.
Kontrola bola zameraná na správnosť predpisu nájomného na jednotlivé byty a na to, či nájomné bolo upravené pre každý byt. Kontrolou neboli zistené nedostatky. Oznámenia s predpismi boli doručené nájomníkom všetky, do vlastných rúk, resp. poštou doporučene, v termíne do 31. 5. 2024.