Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 640

Stanovisko k záverečnému účtu 2017

Stanovisko  hlavnej  kontrolórky  k  záverečnému  účtu  mesta  Spišská  Belá  za  rok  2017

 

Podľa   § 18f ods. 1 písm. c) zákona č.  369/1990 Zb. o obecnom zriadení  v znení neskorších predpisov som predložila  mestskému zastupiteľstvu  na jeho zasadaní dňa 12. 4. 2018  odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2017. Účelom a cieľom stanoviska je odborné posúdenie všetkých  aspektov a náležitostí záverečného účtu, ktorými musí tento dokument zo zákona disponovať.

Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2017 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet a individuálna výročná správa mesta Spišská Belá za rok 2017  a podľa ostatných dostupných materiálov.

 

  1. Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu

 

Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2017  je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

 

  1. Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi

 

Návrh  záverečného  účtu  mesta  Spišská Belá  za rok 2017 je spracovaný v súlade  so  zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.

 

  1. Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta

 

Návrh záverečného účtu bol zverejnený na úradnej tabuli aj na internetovej stránke mesta od 27. 3. 2018, čím bola  dodržaná zákonom stanovená lehota,  t j.  najmenej  15 dní  pred  jeho  schválením v súlade  s  §  9 ods. 2  zákona  č. 369/1990 Zb. o  obecnom zriadení v  zn.  n. p. a s § 16 ods. 9  zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

 

  1. Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta

 

Mesto splnilo povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dalo si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4). Audit vykonal Ing. Pavel Fianta, adítor.

 

  1. Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu

 

Predložený   návrh   záverečného účtu  obsahuje  povinné  náležitosti  podľa § 16 ods. 5  zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a to:

 

  1. a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
  2. b) bilanciu aktív a pasív
  3. c) prehľad o stave a vývoji dlhu
  4. d) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov
  5. e) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
  6. f) hodnotenie plnenia programov mesta

 

Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších zmien, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.

 

  1. B. Zostavenie záverečného účtu

 

Mesto   pri  zostavení  záverečného   účtu   postupovalo  podľa  § 16  ods. 1   zákona o   rozpočtových   pravidlách   územnej  samosprávy   a   po  skončení   rozpočtového  roka    údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu a výročnej správy za rok 2017. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej  usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.

 

  1. Rozpočtové hospodárenie mesta v roku 2017

 

Finančné hospodárenie mesta Spišská Belá sa v roku 2017 riadilo rozpočtom, ktorý   bol   schválený  mestským  zastupiteľstvom dňa 14. 12. 2016, uznesením č. 217/2016. Rozpočet bol  vyrovnaný,  príjmy aj výdavky v objeme 6 090 815 eur.  V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2017 zostavený v členení na:

  1. a) bežný rozpočet /prebytkový o   390 918   eur/
  2. b) kapitálový rozpočet /schodkový  o  515 818   eur/
  3. c) finančné operácie /prebytkový o   124 900   eur/

 

Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka 2017 zmenený deviatimi rozpočtovými opatreniami. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu v časti príjmov:

–   tuzemské bežné granty a dotácie vo výške 194 tis. eur pre základné školy materskú školu

–   dotácia lesy – pomerná časť náhrady za obmedzenie hospodárenia – 45 tis. eur

–   predaj ČOV – kapitálové príjmy 227 tis. eur.

–   prijatie úveru na refinancovanie cyklochodníka Cesta okolo Tatier 2. etapa –  308 tis. eur

–   dotácia z Enviromentálneho fondu na zateplenie ZŠ M. R. Štefánika – 140 tis. eur

–   príspevok z fondu IROP – rozšírenie kapacity MŠ – 783 tis. eur

–   vyššie bežné príjmy oproti rozpočtovaným – 47 tis. eur

 

Všetky navýšené príjmy oproti pôvodnému rozpočtu boli zapojené do výdavkov mesta.

 

Po   poslednej  zmene  rozpočtu  bol  rozpočet schválený ako vyrovnaný,  výdavky  a  príjmy celkom v rovnakom objeme  8 372 989 eur.

 

Z  analýzy  hospodárenia  vyplýva,  že  mesto  Spišská   Belá  skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2017  takto:

 

 

  1. a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške                                +   528 584,70 eur

/príjmy 5 429 183,72 eur,   výdavky  4 900 599,02  eur/

  1. b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške                          –   492 576,57  eur

/príjmy  494 310,83 eur,   výdavky  986 887,43  eur/

  1. c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje

prebytok  vo výške                                                                                                   +    36 008,13 eur

 

Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami

predstavuje ku koncu roka 2017 čiastku

/príjmy 769 177,77 eur, výdavky  286 188,81 eur/                                         +   482 988,96  eur

 

Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2017 po započítaní finančných operácií je             +   518 997,09  eur.

 

     Úprava prebytku o nevyčerpané účelové prostriedky  vo výške           –    345 556,32 eur

 

Na základe vyššie uvedeného, je rozdiel medzi celkovým výsledkom rozpočtového

hospodárenia a nevyčerpanými účelovými prostriedkami  vo výške   +  173 440,77 eur.

 

Výsledok hospodárenia mesta, prebytok vo výške 518 997,09 eur, bol zistený podľa § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Podľa § 16 ods. 6 a 7 zákona č. 583/2004 Z. z. ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri hospodárení prebytku rozpočtu z toho prebytku vylučujú. Konkrétne ide o nevyčerpané prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku na úpravu Face klubu 15 tis. eur, hokejbalovú halu 288 240 eur, ihrisko  6 tis. eur, zbierka na sochu M.R. Štefánika 711,29 eur, prostriedky pre školy spolu 35 605,03 eur. Tieto prostriedky možno použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku vo výške spolu  345 556,32 eur a o túto sumu sa pre tvorbu peňažných fondov upravuje zostatok finančných prostriedkov, ktorý v konečnom zúčtovaní predstavuje sumu 173 440,77 eur. V návrhu Záverečného účtu sa zo strany mesta navrhuje, aby celá suma bola pridelená na tvorbu rezervného fondu.

 

  1. Plnenie príjmovej časti rozpočtu

 

  Upravený rozpočet

 na rok 2017

Skutočnosť k 31.12.2017 % plnenia Skutočnosť k 31.12.2016 % nárastu    poklesu
Príjmy

celkom

8 372 989 6 692 672,35 79,93 8 530 266,61 78,46
Bežné príjmy 5 427 082 5 429 183,72 99,96 5 038 864,76 107,75
Kapitálové príjmy 1 930 349   494 310,86 25,61 1 354 401,93 36,50
Príjmové finančné operácie 1 015 558  769 177,77 75,74 2 136 999,92 36,00

 

       Príjmy mesta za rok 2017 boli v skutočnej výške 6 692 672,35 eur, čo predstavuje 79,93% plnenie rozpočtu.

Bežné  príjmy boli oproti rozpočtu splnené na 99,96%. Tieto  zahŕňajú  hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery.  Pozitívne je reálne   nastavenie    bežného   rozpočtu    mesta  v   príjmovej    časti zabezpečenie  vyrovnanosti  bežného rozpočtu rozpočtovými opatreniami, čím bola   splnená   zákonná   podmienka.

 

Skutočné    kapitálové príjmy  predstavujú 25,61% plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy boli dosiahnuté  z predaja  Čistiarne odpadových vôd  a z predaja  pozemkov. Nenaplnili sa očakávané príjmy – dotácia na výstavbu 2. etapy Cesty okolo Tatier, na prístavbu materskej školy, centrum sociálnych služieb a sociálny podnik.

 

Príjmy z finančných operácií boli vo výške  75,74%  rozpočtu – príjmy z úveru na Cestu okolo Tatier, z rezervného fondu na investičné akcie a fondu opráv na opravy nájomných bytov..

 

  1. Plnenie výdavkovej časti rozpočtu

 

  Upravený rozpočet

 na rok 2017

Skutočnosť k 31.12.2017 % plnenia Skutočnosť k 31.12.2016 % nárastu    poklesu
Výdavky celkom 8 372 989 6 173 675,26 73,73 7 872 924,18 78,42
Bežné výdavky 5 122 185 4 900 599,02 95,67 4 679 328,32 104,73
Kapitálové výdavky 2 655 349 986 887,43 37,17 2 687 814,22 36,72
 Výdavkové finančné operácie 595 455 286 188,81 48,06 505 781,64 56,58

 

Výdavky mesta za rok 2017 boli v skutočnej výške 6 173 675,26 eur, čo predstavuje 73,73%  plnenie rozpočtu.

 

Bežné výdavky mesta boli oproti rozpočtu čerpané na 95,67%. Vynaložené boli hlavne na nákup tovarov  a   služieb, na mzdy a súvisiace poistné a odvody, na príspevky občianskym združeniam a Lesom Mesta Spišská Belá s. r. o. a na splácanie úrokov a ostatné súvisiace platby.

 

Prehľad čerpania bežných výdavkov a porovnanie s rozpočtom  je súčasť záverečného účtu. Ďalšou súčasťou je tabuľkovo spracovaný prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo v roku 2017 poskytnutých spolu 55 771,01  eur /stav po zúčtovaní dotácií a vrátení nepoužitých prostriedkov./.

 

Kapitálové výdavky boli oproti rozpočtu čerpané na 37,17%. Použité boli hlavne na rozšírenie kapacity MŠ Letná 5, na modernizáciu verejného osvetlenia, rekonštrukciu chodníkov, na výkupy pozemkov, projektové dokumentácie, prístrešok na bicykle ZŠ J. M. Petzvala a podobne. Rozpočtované boli aj  výdavky, ktoré sa v roku 2017 nezrealizovali – prístavba MŠ Mierová, centrum sociálnych služieb, časť Cesty okolo Tatier – 2. etapa, preto vznikol rozdiel oproti rozpočtu.

 

Výdavkové finančné operácie boli oproti rozpočtu splnené na 48,06%. V rámci finančných operácii boli realizované splátky úverov. V rozpočte sa predpokladali vyššie splátky úveru na výstavbu Cesty okolo Tatier – 2. etapa.

 

  1. Bilancia pohľadávok a záväzkov

 

Stav pohľadávok  mesta  Spišská  Belá k 31.12.2017  je  2 050 300,34 eur,  oproti roku 2016  vzrástol  o 25,19%. Zvýšenie pohľadávok je spôsobený nárastom pohľadávok za vývoz TKO ale hlavne investíciami  do majetku škôl – rekonštrukcia ZŠ J. M. Petzvala a vybudovanie prístrešku na bicykle, zateplenie ZŠ M. R. Štefánika, rozšírenie kapacity MŠ – Letná 5 a zvýšením pohľadávok za vývoz TKO.  Táto položka tvorí 90,48%  stavu pohľadávok, je vykazovaná voči školským organizáciám s právnou subjektivitou, ktorých zriaďovateľom je mesto. Tieto pohľadávky sa mesačnými odpismi z majetku, ktorý bol nadobudnutý finančnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu a rozpočtu mesta, každoročne znižujú.

 

    Stav záväzkov k  31. 12. 2017 bol vo výške 6 429 290,62 eur, oproti  roku 2016 klesol o 3,3%.  Mierne sa zvýšili krátkodobé záväzky /vyplývajúce z úhrady decembrových miezd zamestnancov a nevyčerpaný dar od Komunálnej poisťovne/,  celkový pokles bol spôsobený postupným splácaním úverov.

 

  1. Prehľad o stave a vývoji dlhu

 

Stav  nesplatených  bankových  úverov  k  31.12.2017  bol  vo výške 5 617 156,26 eur. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne  rozpísané v záverečnom účte.

Mesto môže prijať návratné zdroje financovania len ak splní podmienky  v zmysle § 17   zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení n. p.. Celková suma dlhu neprekročí 60% skutočných bežných príjmov  predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady  výnosov  neprekročí 25% týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú v našom prípade záväzky z úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania a záväzky z úverov prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ.  Pri porovnávaní hranice 25%  sa od 1. 1. 2017 sprísnili podmienky tým, že z bežných príjmov mesta sa vylučujú prostriedky, ktoré sú poskytnuté z rozpočtu iného

subjektu verejnej správy /školstvo/. Pri tomto ukazovateli sa do splátok úverov započítavajú aj splátky úverov zo ŠFRB /istina aj výnosy, t. j. úroky/.

 

Mesto Spišská Belá malo sledované ukazovatele k 31. 12. 2017 takéto:  celková suma dlhu bola

vo výške 37,27% skutočných bežných príjmov roku 2016 a suma ročných splátok tvorila 11,08% skutočných bežných príjmov roku 2016. Tento pozitívny vývoj je spôsobený pravidelným splácaním úverov, rastom bežných príjmov mesta a využívaním vlastných zdrojov na financovanie činnosti, ale aj projektov.

 

  1. Podnikateľská činnosť

 

Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov a výnosov je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t. j, náklady sú kryté výnosmi.

 

  1. Hodnotenie programov rozpočtu

 

Výdavky   rozpočtu   mesta   boli   rozdelené  do   príslušných  prog­ramov, ktoré sa členili na  podprogramy.  Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má defi­novaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2017.

 

       

      Z Á V E R

 

Návrh záverečného účtu mesta Spišská  Belá za rok 2017 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.

 

Záverečný  účet  mesta  Spišská Belá za rok 2017 bol podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb.  o obecnom zriadení v zn. n. p.  a  § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy predložený na verejnú diskusiu dňa  27. 3. 2018,  teda v zákonom stanovenej lehote a spôsobom v meste obvyklým.

 

Riadna účtovná závierka k 31.12.2017 a hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2017 boli overené audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona  č. 369/1990 Zb.   o obecnom zriadení v zn. n. p.   a  § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

 

Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému  zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá výrokom:

 

celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.

 

 

V Spišskej Belej dňa  9. 4. 2018

 

Ing. Slávka Tomalová

hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá

 

Najnovšie články