S p r á v a
o kontrolnej činnosti hlavnej kontrolórky mesta za rok 2022
V súlade s ustanovením § 18f ods. 1 písm. e) zákona 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám mestskému zastupiteľstvu v Spišskej Belej správu o kontrolnej činnosti za rok 2022.
Kontrolný proces v územnej samospráve je neoddeliteľnou súčasťou systému riadenia samosprávy a jeho hospodárenia s verejnými prostriedkami, kde plní funkcie spätnej väzby. Účinná a cieľavedome uplatňovaná kontrola, spracovanie výsledkov a prijatie opatrení prispieva ku skvalitňovaniu riadiaceho procesu. Avšak zo strany hlavného kontrolóra nie je možné prijímať opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených kontrolou a ani vyvodzovať zodpovednosť osôb za zistené nedostatky. Toto je úlohou štatutárnych orgánov kontrolovaných subjektov a tie sú zodpovedné za účinnú realizáciu a odstránenie zistených nedostatkov, ako aj prípadné uplatnenie primeraných a účinných sankcií voči zodpovedným.
V roku 2022 som vykonávala kontroly podľa plánov kontrol a na základe zistení z vlastnej činnosti a rôznych podnetov. Mestské zastupiteľstvo schválilo na svojom zasadnutí dňa 16. 12. 2021 plán kontrolnej činnosti na I. polrok 2022 uznesením č. 154/2021 a dňa 14. 6. 2022 plán na II. polrok 2022 uznesením č. 99/2022,.
Kontroly boli vykonávané u povinných osôb a v rozsahu tak, ako to v ustanovení § 18d stanovuje zákon o obecnom zriadení. V roku 2022 som urobila 10 kontrol, ktoré boli riadne ukončené, prerokované s kontrolovaným subjektom a o výsledkoch bola predložená priebežná správa mestskému zastupiteľstvu.
Pri preverovaní vedenia evidencie a vybavovania sťažností, petícií alebo podnetov občanov za rok 2021 som nezistila nedostatky. Mestskému zastupiteľstvu v Spišskej Belej boli doručené 3 petície, uvádzam spôsob vybavenia:
- Petícia proti plánovanej zmene územného plánu v lokalite IBV Okružná –
(prerokovaná MsZ 11. 3. 2021, nebola prijatá, proti ÚP možno vznášať pripomienky zákonným spôsobom)
– Petícia za skončenie nájomnej zmluvy nájomníkom v 2 mestských bytoch
(nespĺňala náležitosti petície, bola MsZ prekovaná ako sťažnosť obyvateľov bytového domu, odporúčanie ukončiť nájmy)
– Petícia za vybudovanie školskej jedálne pre žiakov ZŠ J. M. Petzvala
(prerokovaná MsZ 28. 10. 2021, v riešení sa pokračuje)
V roku 2022 som ukončila 5 kontrol súladu realizácie, financovania, zmenových procesov, účtovania a obstarávania vybraných investičných akcií mesta s platnou legislatívou, internými smernicami mesta, zmluvnými podmienkami, ktorými je mesto viazané a podobne:
Investičná akcia: „Stavebná úprava miestnej komunikácie na Mierovej ulici v Spišskej Belej 1. etapa“
Hodnota akcie: 167 151,55 eur
Zdroj financovania: vlastné prostriedky 167 151,55 eur
Zhotoviteľ stavby: Mestský podnik Spišská Belá s. r. o., Spišská Belá
Nedostatok bol zistený v porušení ustanovenia § 25 ods. 6 zákona č. 431/2002 Z. z. Zákona o účtovníctve v znení neskorších predpisov tým, že do obstarávacej ceny zaraďovaného majetku nezapočítalo všetky náklady súvisiace s obstaraním + 11 337,00 eur (projektové dokumentácie, geodetické zameranie, polohopis, výškopis…). Ďalej vznikol rozdiel v sume zazmluvnenej a fakturovanej o 0,02 eur, odôvodnený bol zaokrúhľovaním zo strany Mestského podniku Spišská Belá s. r. o.. Rozdielmi v cene však vzniká nedodržanie zmluvných podmienok.
Investičná akcia: „Stavebná úprava miestnej komunikácie na Novomeského ulici v Spišskej Belej“
Hodnota akcie: 262 126,04 eur
Zdroj financovania: vlastné prostriedky 262 126,04 eur
Zhotoviteľ stavby: Mestský podnik Spišská Belá s. r. o., Spišská Belá
Technický dozor mesta: Ing. Radoslav Kalafut, zamestnanec odd. investícií a výstavby MsÚ
Pri kontrole neboli zistené nedostatky alebo rozdiely.
Investičná akcia: „Prístavba a prestavba materskej školy v Spišskej Belej“
Hodnota akcie: 1 119 549,85 eur
Zdroj financovania: dotácia z EFRR 750 278,80 eur, vlastné prostriedky: 369 271,05 eur
Zhotoviteľ stavby: REMESLÁ BELÁ spol. s r. o., Osloboditeľov 20, Spišská Belá
Stavebný dozor: Ing. Ján Trebuňa, Spišské Hanušovce
Technický dozor mesta: Ing. Radoslav Kalafut, zamestnanec odd. investícií a výstavby MsÚ
Pri kontrole neboli zistené nedostatky alebo rozdiely.
Investičná akcia: „Rekonštrukcia a modernizácia parku na ul. Letnej, zhotovenie sochy M. R. Štefánika“
Hodnota akcie: 73 598,66 eur
Zdroj financovania: dotácia ŠR 35 000 eur
zbierka – dar: 12 915,54
vlastné zdroje: 25 915,54 eur
Zhotoviteľ stavby: Mestský podnik Spišská Belá, s. r. o., Továrenská 30, Spišská Belá
Kolčák Peter, Mgr. Art, Sihelné 129, Sihlené
PROARCH, s. r. o. Poprad, Bajkalská 20, Poprad
Technický dozor mesta: Ing. Radoslav Kalafut, zamestnanec odd. investícií a výstavby MsÚ
Pri kontrole neboli zistené nedostatky alebo rozdiely.
Investičná akcia: „Modernizácia športového areálu pri ZŠ Spišská Belá“
Hodnota akcie: 129 980,56 eur
Zdroj financovania: ŠR – regionálny príspevok: 65 000,00 eur, dotácia PSK: 30 000,00 eur,
vlastné prostriedky: 34 980,56 eur
Zhotoviteľ stavby: P-Makostav s. r. o., Vojňany – stavebné práce – spodná stavba
FUNNY SPORT SLOVENSKO, s. r. o. Dlhá 89/B, Nitra
Stavebný dozor: Ing. Ján Trebuňa, Spišské Hanušovce
Technický dozor mesta: Ing. Radoslav Kalafut, zamestnanec odd. investícií a výstavby MsÚ
Pri kontrole neboli zistené nedostatky alebo rozdiely.
Kontrolou postupu, podmienok a spôsobu pri prenajímaní priestorov mesta na prevádzkovanie mobilných odberových miest v priestoroch mesta v období rokov 2020 a 2021 som zistila, že o výpožičke mestského majetku na tento účel nerozhodovalo mestské zastupiteľstvo. Mesto je povinné riadiť sa pri správe majetku zákonom č. 138/1991 Zb. v znení neskorších predpisov o majetku obcí a všeobecne záväzným nariadením č. 7/2019 zo dňa 12. 12. 2019, ktorým sa mení a dopĺňa Všeobecne záväzné nariadenia Mesta Spišská Belá č. 3/2011 doplnené VZN č. 10/2011 o zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom mesta Spišská Belá /ďalej len VZN o majetku mesta/. Podľa § 16 ods. 3 VZN o majetku mesta – o nájme a výpožičke nehnuteľného majetku rozhoduje mestské zastupiteľstvo s výnimkou krátkodobého užívania nehnuteľného majetku mesta /telocvičňa, kinosála, spoločenská sála, zasadacie miestnosti/, o ktorom rozhoduje primátor mesta alebo správca majetku mesta, ak sa to týka tohto majetku. Mesto predložilo k výsledkom kontroly námietky. K jednotlivým námietkam som zaujala stanovisko a všetky námietky som považovala za neopodstatnené. Na základe zistených nedostatkov bolo mesto povinné prijať konkrétne opatrenia, ktoré zabezpečia dodržanie zákonnosti pri nakladaní s majetkom mesta a jeho náležitú ochranu, účelné a hospodárne využívanie.
Kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri odmeňovaní zamestnancov v mesiaci máj a jún 2022, so zameraním hlavne na odmeňovanie za prácu nadčas som vykonala na základe svojich poznatkov a v prechádzajúcich obdobiach som bezvýsledne upozorňovala vedenie mesta na porušovanie predpisov v tejto oblasti. Tu bolo zistených viacero nedostatkov. Nejednotný a v konkrétnych prípadoch nesprávny postup mesta pri zadávaní práce nadčas, z toho vyplynulo nevedenie evidencií, ktoré vyžaduje Zákonník práce, nejednotné evidencie dochádzky za jednotlivé odbory. Konkrétne sú opísané porušenia pri odmeňovaní zamestnancov – ustanovenia § 97 ods. 1 Zákonníka práce, § 16 Pracovného poriadku mesta a § 19 zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a súvisiacich ustanovení. Nesprávne zaradenie zamestnanca do platovej triedy 1, pritom vykonával prácu s prevahou duševnej práce.
Pri kontrole stavu, evidencie a vymáhania daňových pohľadávok a poplatkov mesta k 30. 9. 2022 bol potvrdený negatívny vývoj nedoplatkov. Ku kontrolovanému dátumu boli evidované nedoplatky na daniach vo výške 8 996,62 eur a na poplatkoch za vývoz TKO vo výške 73 097,03 eur. Mesto má tak viazané značné finančné prostriedky potrebné pre jeho riadne fungovanie a ich vymáhanie je zároveň určitý záväzok voči obyvateľom, ktorí si poctivo plnia svoje záväzky. Je namieste prijať účinné opatrenia hlavne v súvislosti s postupným prechodom na množstevný zber odpadu, so zvyšujúcimi sa nákladmi na zber a podobne.
Hlavný kontrolór podľa ustanovenia § 17 ods. 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sleduje počas rozpočtového roka stav a vývoj dlhu obce. Urobila som priebežnú kontrolu k 30. 6. 2022 a sledované ukazovatele boli takéto:
- celková suma dlhu bola vo výške 29,49 % skutočných bežných príjmov roku 2021
(k 31. 12. 2021 to bolo 31,93 %)
– suma prepočítaných ročných splátok tvorila 10,31 % upravených skutočných
bežných príjmov roku 2021 (k 31. 12. 2021 to bolo 10,86 %)
Stav nesplatených bankových úverov a návratnej finančnej výpomoci celkom
k 30. 6. 2022 5 141 919,67 eur
k 31. 12. 2021 5 338 644,16 eur
Mesto svoje záväzky pravidelne a včas spláca, v roku 2022 neprijalo žiadny nový úver.
Okrem konkrétne zameraných kontrol som plnila ďalšie úlohy v zmysle platných zákonných ustanovení. Spolupracovala som s jednotlivými odbormi mesta pri riešení niektorých odborných otázok alebo tém. Podľa ustanovenia § 10 ods. 1 zákona č. 54/2019 Z. z. som zodpovednou osobou pri ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Pravidelné kontroly plnenia uznesení mestského zastupiteľstva som pred konaním zasadnutia predkladala vedeniu mesta.
Mestskému zastupiteľstvu som v priebehu roka 2022 predložila:
- správy o výsledkoch ukončených kontrol
- správu o kontrolnej činnosti za rok 2021
- odborné stanovisko k záverečnému účtu mesta za rok 2021
- odborné stanovisko k návrhu rozpočtu mesta na rok 2023 s výhľadom na roky 2024, 2025
- návrh plánu kontrol na II. polrok 2022 a I. polrok 2023
Zúčastňovala som sa školení realizovaných RVC Poprad, aktivít združenia hlavných kontrolórov a zvyšovala som svoju odbornosť prostredníctvom tematických školení aj individuálnou odbornou prípravou.
V Spišskej Belej, 19. 1. 2023
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá