Súčasnosť predstavuje extrémny tlak na koncentráciu, pozornosť a medziľudské vzťahy. Primerane vnímať a reagovať na množstvo impulzov, podnetov nielen v bežných situáciách, ale aj v internetovom priestore si vyžaduje veľa síl, kritického myslenia a veľa času. Nie každý jedinec ich má, o to viac, ak ide o dieťa či mladého človeka, ktorého psychika sa iba formuje.
Odborníci pracujúci s deťmi a žiakmi naprieč celým systémom (nielen) slovenského školstva, od materských škôl po vysoké školy, dlhodobo upozorňujú, že v záujme udržania duševného zdravia populácie detí a teenagerov je nevyhnutná systematická regulácia používania digitálnych zariadení. Už len fakt, že deti majú mobil pri sebe stačí na to, aby sa prestali sústreďovať. Na opätovné sústreďovanie dieťaťa po použití mobilu je potrebných 20 minút. To je takmer polovica vyučovacej hodiny.
Školy v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Spišská Belá už aj dnes praktizujú opatrenia na obmedzenie používania mobilných telefónov. Od 1. januára 2025 vstúpi do platnosti novela zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon), čím základné školy dostávajú efektívny celoštátny právny nástroj regulovať a v školských poriadkoch ukotviť používanie mobilných telefónov alebo obdobných osobných zariadení elektronickej komunikácie (napr. tablety, smart hodinky a i.) počas vyučovania, vrátane prestávok:
- žiaci 1. až 3. ročníka ZŠ nesmú v škole používať mobil,
- žiaci 4. až 9. ročníka ZŠ môžu použiť mobil na účely výchovy a vzdelávania IBA ak je jeho použite prispieva k napĺňaniu vzdelávacích štandardov štátneho vzdelávacieho programu, alebo ak jeho používanie na účel výchovy a vzdelávania vo vyučovacom predmete povolí učiteľ príslušného predmetu.
Ak žiak použije komunikačný prostriedok v rozpore so zákonom, škola má kompetenciu žiakovi elektronický komunikačný prostriedok dočasne odobrať. Podrobnosti dočasného odobratia komunikačného prostriedku upraví školský poriadok. Rovnako školský poriadok ZŠ upraví aj podmienky používania elektronického komunikačného prostriedku počas aktivít organizovaných mimo školského vyučovania (výlety, exkurzie, športové výcviky a i.).
Cieľom regulácie je vytvoriť optimálne prostredie pre učenie, zlepšiť sústredenie žiakov a študijné výsledky a zároveň riešiť výzvy, ktoré prináša digitalizácia. Výzvou je samotný fakt, že digitálny priestor je štandardným priestorom, v ktorom sa v aktuálnom vývoji spoločnosti pohybujeme v rámci pracovného života, v rámci vzdelávania, zabezpečovania občianskych kompetencií a na aplikáciu týchto zručností sa potrebujú pripraviť aj žiaci v školách. Zároveň zažívame tlak sociálnych sietí, ktorý prináša množstvo negatív. Pri nadobúdaní a rozvíjaní digitálnych kompetencií u detí však treba postupovať systematicky a s rešpektom k prirodzenému štadiálnemu psychickému a fyzickému vývoju človeka.
Medzi inštitúcie, ktoré podporujú úplný zákaz používania mobilov v školách, patrí aj UNESCO (z angl. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), v preklade Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru je jednou zo svetovo etablovaných inštitúcií, ktorá zdôrazňuje význam rovnováhy medzi využívaním technológií a vývojovými potrebami detí.
Slovensko sa tak od 1. januára 2025 zaradí ku krajinám, v ktorých školy reguláciu využívania mobilných zariadení už v rôznom rozsahu aplikujú. Ide napr. o Anglicko, Austráliu, Cyprus, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Litvu, Maďarsko, Nórsko, Nový Zéland, Portugalsko Rusko, Švédsko, Španielsko, Taliansko, USA.
Technológie majú byť podporný nástroj vo vzdelávaní, nie jeho náhradou.
Prosíme rodičov detí v školách v meste Spišská Belá, aby rešpektovali školské poriadky škôl a v spolupráci s pedagogickými zamestnancami škôl (učitelia, pedagogickí asistenti, školský špeciálny pedagóg) a odbornými zamestnancami škôl (školský psychológ) boli k svojim deťom dôslední. Opatrenie zákazu mobilov (1.-3. ročník) a regulácie používania elektronických komunikačných zariadení (4.-9. ročník) je v prospech zdravého duševného vývoja detí.
Medzi hlavné benefity regulácie mobilných zariadení v školách patrí minimalizácia rušivých vplyvov v triede, zníženie rizika kyberšikany a podpora zdravších sociálnych interakcií medzi žiakmi. Tento krok tak pomôže vytvárať aj bezpečné a inkluzívne vzdelávacie prostredie.