Nemusíme patriť do kategórie talentov, aby sme mali od detstva potrebu spievať, tancovať či hrať na nejakom hudobnom nástroji, alebo len tak podupávať nohou do rytmu. Cítenie rytmu a melódie je vlastné každému človeku.
Systém všeobecného hudobného vzdelávania na Slovensku v súčasnosti predstavuje proces, ktorý sa v inštitucionalizovanej podobe začína v materskej škole, pokračuje základnou, strednou školou a končí sa na vysokých školách umeleckého zamerania. Slovensko má v sústave škôl aj školy pre talentovaných jedincov v oblasti hudby (ale aj výtvarného, tanečného či literárno-dramatického umenia) – základné umelecké školy či konzervatóriá.
Základná umelecká škola Ladislava Mednyánszkeho v Spišskej Belej pripravila na 12. apríla stretnutie učiteľov hudobnej výchovy na 1. stupni základných škôl v pôsobnosti Školského úradu Spišská Belá. V rámci metodického dňa na tému Didaktické hry a využitie programov informačno-komunikačných technológií na 1. stupni základnej školy sa v priestoroch spišskobelianskej ZUŠ-ky stretlo 10 hudobníčok – elementaristiek. Lektorkami školenia boli pedagogičky ZUŠ L. Mednyánszkeho Mgr. J. Šavelová, Mgr. M. Jakubčová a Mgr. T. Leskovjanská, ktoré sa špecializujú na rozvíjanie talentu žiakov v hudobnej náuke v ZUŠ-ke, a tak svoje skúsenosti odovzdávali kolegyniam pôsobiacim v rámci hudobného vzdelávania väčšinovej populácie od 1. po 4. ročník ZŠ. IMG_5163
Cieľom vyučovania hudobnej výchovy je utvárať estetickú gramotnosť žiakov, zabezpečiť rovnováhu racionálnej a emocionálnej stránky života, rozvíjať zmyslové vnímanie (najmä zrakovú, sluchovú a hmatovú citlivosť), predstavivosť, fantáziu a obrazotvornosť; podnecovať originalitu, ktorej prirodzeným dôsledkom je budúca schopnosť nezávislosti myslenia; podporovať samostatnosť, zmysluplné záujmy, motiváciu; objaviť schopnosť prejaviť radosť nielen zo svojho umeleckého výtvoru, ale tešiť sa aj z tvorby svojich rovesníkov; posilňovať sebaovládanie na základe zvládnutia vlastných negatívnych emócií a v neposlednom rade na základe hlbokého estetického zážitku vyvolávať stav harmónie a pohody, a tak posilňovať celkovú psychickú vyrovnanosť človeka. Veľa či málo cieľov si kladie vyučovanie hudobnej výchovy? Od roku 2008 sa podľa Štátnych vzdelávacích programov v základných školách na Slovensku učí hudobná výchova od 1. po 8. ročník 1 hodinu do týždňa. Školy si môžu túto dotáciu vo svojich školských vzdelávacích programoch navýšiť z disponibilných hodín.
Zúčastnení pedagógovia sa počas metodického dňa opäť vrátili do školských lavíc a vyskúšali si cvičenia, ktoré im pripravili lektorky. Precvičili si úlohy na určovanie rytmu, výšky nôt, intonácie skladieb, dynamiku skladby či určovanie taktov. Do rúk chytili aj netradičné hudobné nástroje a na záver školenia si v sprievode klavíra zaspievali slovenskú ľudovú pieseň Močila konope, močila. IMG_5181
Získané metodické materiály môžu vyučujúci používať v praxi, a tým aplikovať nové poznatky na svojich hodinách hudobnej výchovy s prvákmi až štvrtákmi. Práve v tomto veku sa budujú základy hudobných zručností aj vedomostí, ktoré sú nevyhnutné pri ďalších stupňoch úspešného hudobného vzdelávania.
V rámci diskusie účastníčky metodického dňa v ZUŠ-ke ocenili vysokú profesionalitu lektoriek, vyzdvihli kvalitu pracovných listov, ktoré dostali aj v digitálnej podobe a potvrdili, že žiaci, ktorí sa rozvíjajú v hudobných zručnostiach, dosahujú lepšie výsledky vo viacerých smeroch. Pri speve si obohacujú slovnú zásobu, lepšie čítajú, zdokonaľujú sa v spoločenských aj prírodných vedách. Zvládnuté základy spevu, rytmu, melódie už pri príchode do 1. ročníka ZŠ sú podľa nich tiež vynikajúcim nástrojom na výučbu čítania v materinskom jazyku, ale aj pri výučbe cudzích jazykov či dokonca násobilky v matematike.