Stanovisko hlavnej kontrolórky k záverečnému účtu mesta Spišská Belá za rok 2017
Podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov som predložila mestskému zastupiteľstvu na jeho zasadaní dňa 12. 4. 2018 odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2017. Účelom a cieľom stanoviska je odborné posúdenie všetkých aspektov a náležitostí záverečného účtu, ktorými musí tento dokument zo zákona disponovať.
Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2017 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet a individuálna výročná správa mesta Spišská Belá za rok 2017 a podľa ostatných dostupných materiálov.
- Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2017 je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
- Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2017 je spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.
- Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta
Návrh záverečného účtu bol zverejnený na úradnej tabuli aj na internetovej stránke mesta od 27. 3. 2018, čím bola dodržaná zákonom stanovená lehota, t j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
- Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta
Mesto splnilo povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dalo si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4). Audit vykonal Ing. Pavel Fianta, adítor.
- Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu
Predložený návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a to:
- a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
- b) bilanciu aktív a pasív
- c) prehľad o stave a vývoji dlhu
- d) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov
- e) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
- f) hodnotenie plnenia programov mesta
Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších zmien, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.
- B. Zostavenie záverečného účtu
Mesto pri zostavení záverečného účtu postupovalo podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu a výročnej správy za rok 2017. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.
- Rozpočtové hospodárenie mesta v roku 2017
Finančné hospodárenie mesta Spišská Belá sa v roku 2017 riadilo rozpočtom, ktorý bol schválený mestským zastupiteľstvom dňa 14. 12. 2016, uznesením č. 217/2016. Rozpočet bol vyrovnaný, príjmy aj výdavky v objeme 6 090 815 eur. V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2017 zostavený v členení na:
- a) bežný rozpočet /prebytkový o 390 918 eur/
- b) kapitálový rozpočet /schodkový o 515 818 eur/
- c) finančné operácie /prebytkový o 124 900 eur/
Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka 2017 zmenený deviatimi rozpočtovými opatreniami. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu v časti príjmov:
– tuzemské bežné granty a dotácie vo výške 194 tis. eur pre základné školy materskú školu
– dotácia lesy – pomerná časť náhrady za obmedzenie hospodárenia – 45 tis. eur
– predaj ČOV – kapitálové príjmy 227 tis. eur.
– prijatie úveru na refinancovanie cyklochodníka Cesta okolo Tatier 2. etapa – 308 tis. eur
– dotácia z Enviromentálneho fondu na zateplenie ZŠ M. R. Štefánika – 140 tis. eur
– príspevok z fondu IROP – rozšírenie kapacity MŠ – 783 tis. eur
– vyššie bežné príjmy oproti rozpočtovaným – 47 tis. eur
Všetky navýšené príjmy oproti pôvodnému rozpočtu boli zapojené do výdavkov mesta.
Po poslednej zmene rozpočtu bol rozpočet schválený ako vyrovnaný, výdavky a príjmy celkom v rovnakom objeme 8 372 989 eur.
Z analýzy hospodárenia vyplýva, že mesto Spišská Belá skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2017 takto:
- a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške + 528 584,70 eur
/príjmy 5 429 183,72 eur, výdavky 4 900 599,02 eur/
- b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške – 492 576,57 eur
/príjmy 494 310,83 eur, výdavky 986 887,43 eur/
- c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje
prebytok vo výške + 36 008,13 eur
Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami
predstavuje ku koncu roka 2017 čiastku
/príjmy 769 177,77 eur, výdavky 286 188,81 eur/ + 482 988,96 eur
Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2017 po započítaní finančných operácií je + 518 997,09 eur.
Úprava prebytku o nevyčerpané účelové prostriedky vo výške – 345 556,32 eur
Na základe vyššie uvedeného, je rozdiel medzi celkovým výsledkom rozpočtového
hospodárenia a nevyčerpanými účelovými prostriedkami vo výške + 173 440,77 eur.
Výsledok hospodárenia mesta, prebytok vo výške 518 997,09 eur, bol zistený podľa § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Podľa § 16 ods. 6 a 7 zákona č. 583/2004 Z. z. ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri hospodárení prebytku rozpočtu z toho prebytku vylučujú. Konkrétne ide o nevyčerpané prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku na úpravu Face klubu 15 tis. eur, hokejbalovú halu 288 240 eur, ihrisko 6 tis. eur, zbierka na sochu M.R. Štefánika 711,29 eur, prostriedky pre školy spolu 35 605,03 eur. Tieto prostriedky možno použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku vo výške spolu 345 556,32 eur a o túto sumu sa pre tvorbu peňažných fondov upravuje zostatok finančných prostriedkov, ktorý v konečnom zúčtovaní predstavuje sumu 173 440,77 eur. V návrhu Záverečného účtu sa zo strany mesta navrhuje, aby celá suma bola pridelená na tvorbu rezervného fondu.
- Plnenie príjmovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2017 |
Skutočnosť k 31.12.2017 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2016 | % nárastu poklesu | |
Príjmy
celkom |
8 372 989 | 6 692 672,35 | 79,93 | 8 530 266,61 | 78,46 |
Bežné príjmy | 5 427 082 | 5 429 183,72 | 99,96 | 5 038 864,76 | 107,75 |
Kapitálové príjmy | 1 930 349 | 494 310,86 | 25,61 | 1 354 401,93 | 36,50 |
Príjmové finančné operácie | 1 015 558 | 769 177,77 | 75,74 | 2 136 999,92 | 36,00 |
Príjmy mesta za rok 2017 boli v skutočnej výške 6 692 672,35 eur, čo predstavuje 79,93% plnenie rozpočtu.
Bežné príjmy boli oproti rozpočtu splnené na 99,96%. Tieto zahŕňajú hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery. Pozitívne je reálne nastavenie bežného rozpočtu mesta v príjmovej časti zabezpečenie vyrovnanosti bežného rozpočtu rozpočtovými opatreniami, čím bola splnená zákonná podmienka.
Skutočné kapitálové príjmy predstavujú 25,61% plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy boli dosiahnuté z predaja Čistiarne odpadových vôd a z predaja pozemkov. Nenaplnili sa očakávané príjmy – dotácia na výstavbu 2. etapy Cesty okolo Tatier, na prístavbu materskej školy, centrum sociálnych služieb a sociálny podnik.
Príjmy z finančných operácií boli vo výške 75,74% rozpočtu – príjmy z úveru na Cestu okolo Tatier, z rezervného fondu na investičné akcie a fondu opráv na opravy nájomných bytov..
- Plnenie výdavkovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2017 |
Skutočnosť k 31.12.2017 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2016 | % nárastu poklesu | |
Výdavky celkom | 8 372 989 | 6 173 675,26 | 73,73 | 7 872 924,18 | 78,42 |
Bežné výdavky | 5 122 185 | 4 900 599,02 | 95,67 | 4 679 328,32 | 104,73 |
Kapitálové výdavky | 2 655 349 | 986 887,43 | 37,17 | 2 687 814,22 | 36,72 |
Výdavkové finančné operácie | 595 455 | 286 188,81 | 48,06 | 505 781,64 | 56,58 |
Výdavky mesta za rok 2017 boli v skutočnej výške 6 173 675,26 eur, čo predstavuje 73,73% plnenie rozpočtu.
Bežné výdavky mesta boli oproti rozpočtu čerpané na 95,67%. Vynaložené boli hlavne na nákup tovarov a služieb, na mzdy a súvisiace poistné a odvody, na príspevky občianskym združeniam a Lesom Mesta Spišská Belá s. r. o. a na splácanie úrokov a ostatné súvisiace platby.
Prehľad čerpania bežných výdavkov a porovnanie s rozpočtom je súčasť záverečného účtu. Ďalšou súčasťou je tabuľkovo spracovaný prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo v roku 2017 poskytnutých spolu 55 771,01 eur /stav po zúčtovaní dotácií a vrátení nepoužitých prostriedkov./.
Kapitálové výdavky boli oproti rozpočtu čerpané na 37,17%. Použité boli hlavne na rozšírenie kapacity MŠ Letná 5, na modernizáciu verejného osvetlenia, rekonštrukciu chodníkov, na výkupy pozemkov, projektové dokumentácie, prístrešok na bicykle ZŠ J. M. Petzvala a podobne. Rozpočtované boli aj výdavky, ktoré sa v roku 2017 nezrealizovali – prístavba MŠ Mierová, centrum sociálnych služieb, časť Cesty okolo Tatier – 2. etapa, preto vznikol rozdiel oproti rozpočtu.
Výdavkové finančné operácie boli oproti rozpočtu splnené na 48,06%. V rámci finančných operácii boli realizované splátky úverov. V rozpočte sa predpokladali vyššie splátky úveru na výstavbu Cesty okolo Tatier – 2. etapa.
- Bilancia pohľadávok a záväzkov
Stav pohľadávok mesta Spišská Belá k 31.12.2017 je 2 050 300,34 eur, oproti roku 2016 vzrástol o 25,19%. Zvýšenie pohľadávok je spôsobený nárastom pohľadávok za vývoz TKO ale hlavne investíciami do majetku škôl – rekonštrukcia ZŠ J. M. Petzvala a vybudovanie prístrešku na bicykle, zateplenie ZŠ M. R. Štefánika, rozšírenie kapacity MŠ – Letná 5 a zvýšením pohľadávok za vývoz TKO. Táto položka tvorí 90,48% stavu pohľadávok, je vykazovaná voči školským organizáciám s právnou subjektivitou, ktorých zriaďovateľom je mesto. Tieto pohľadávky sa mesačnými odpismi z majetku, ktorý bol nadobudnutý finančnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu a rozpočtu mesta, každoročne znižujú.
Stav záväzkov k 31. 12. 2017 bol vo výške 6 429 290,62 eur, oproti roku 2016 klesol o 3,3%. Mierne sa zvýšili krátkodobé záväzky /vyplývajúce z úhrady decembrových miezd zamestnancov a nevyčerpaný dar od Komunálnej poisťovne/, celkový pokles bol spôsobený postupným splácaním úverov.
- Prehľad o stave a vývoji dlhu
Stav nesplatených bankových úverov k 31.12.2017 bol vo výške 5 617 156,26 eur. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne rozpísané v záverečnom účte.
Mesto môže prijať návratné zdroje financovania len ak splní podmienky v zmysle § 17 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení n. p.. Celková suma dlhu neprekročí 60% skutočných bežných príjmov predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25% týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú v našom prípade záväzky z úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania a záväzky z úverov prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ. Pri porovnávaní hranice 25% sa od 1. 1. 2017 sprísnili podmienky tým, že z bežných príjmov mesta sa vylučujú prostriedky, ktoré sú poskytnuté z rozpočtu iného
subjektu verejnej správy /školstvo/. Pri tomto ukazovateli sa do splátok úverov započítavajú aj splátky úverov zo ŠFRB /istina aj výnosy, t. j. úroky/.
Mesto Spišská Belá malo sledované ukazovatele k 31. 12. 2017 takéto: celková suma dlhu bola
vo výške 37,27% skutočných bežných príjmov roku 2016 a suma ročných splátok tvorila 11,08% skutočných bežných príjmov roku 2016. Tento pozitívny vývoj je spôsobený pravidelným splácaním úverov, rastom bežných príjmov mesta a využívaním vlastných zdrojov na financovanie činnosti, ale aj projektov.
- Podnikateľská činnosť
Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov a výnosov je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t. j, náklady sú kryté výnosmi.
- Hodnotenie programov rozpočtu
Výdavky rozpočtu mesta boli rozdelené do príslušných programov, ktoré sa členili na podprogramy. Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má definovaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2017.
Z Á V E R
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2017 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2017 bol podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy predložený na verejnú diskusiu dňa 27. 3. 2018, teda v zákonom stanovenej lehote a spôsobom v meste obvyklým.
Riadna účtovná závierka k 31.12.2017 a hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2017 boli overené audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá výrokom:
celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.
V Spišskej Belej dňa 9. 4. 2018
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá