Činnosť kontrolóra
Počet zobrazení 17

Stanovisko k rozpočtu mesta na rok 2025

Stanovisko hlavnej kontrolórky mesta Spišská Belá k návrhu rozpočtu na rok 2025 s výhľadom na roky 2026 – 2027

V súlade s ustanovením § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov  predkladám  na rokovanie mestského zastupiteľstva dňa 11. 12. 2024 odborné stanovisko hlavnej kontrolórky k návrhu Programového rozpočtu mesta Spišská Belá na rok 2025 s výhľadom na roky  2026 – 2027  (ďalej len „návrh rozpočtu mesta“).

Navrhovaný rozpočet je strednodobým ekonomickým nástrojom, ktorým sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania úloh mesta. Ročný rozpočet je finančným plánom zostaveným na obdobie rozpočtovaného roku. Okrem iného je to plán, ktorého plnenie zabezpečí solventnosť mesta, obsahuje priority mesta, rozdeľuje zdroje medzi rôzne aktivity, určuje úroveň a  zameranie činností, poskytuje oprávnenie pre výdavky počas rozpočtovaného roku a je súhrnnou informáciou o finančnej situácii a plánoch.

Cieľom odborného stanoviska je poskytnúť poslancom mestského zastupiteľstva a  verejnosti informácie o dodržaní informačnej povinnosti, zákonnosti a o súlade so všeobecne záväznými predpismi, všeobecne záväznými nariadeniami mesta Spišská Belá, metodickej správnosti spracovania, východiskách, vecnom hľadisku tvorby, navrhovaných zmenách v konkrétnych programoch, cieľoch, ukazovateľoch a záverečnom stanovisku k návrhu  rozpočtu mesta.

Stanovisko som  vypracovala  na  základe   návrhu  rozpočtu   mesta,  ktorý je zverejnený od 26. 11. 2024. Rozpočet bol  spracovaný podľa funkčnej a ekonomickej klasifikácie a na základe návrhu rozpočtu výdavkov aj v programovom členení.

  1. Zákonnosť a metodická správnosť predloženého návrhu rozpočtu

Návrh rozpočtu mesta  je spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi:

–  so zákonom  č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,

–  so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a

doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,

–  so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene

a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).

–  s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42 zo dňa 8.12.2004 v znení neskorších predpisov,

ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia

rozpočtovej klasifikácie,

– s vyhláškou Štatistického úradu SR č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia

výdavkov verejnej správy (funkčná klasifikácia).

–  s nariadením vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní a poukazovaní výnosu dane z príjmov

územnej samospráve v znení neskorších predpisov

Vo vyššie uvedených právnych normách sú definované pravidlá a rámcové východiská pre rozpočtovanie konkrétnych príjmov a výdavkov rozpočtu.

Návrh programového rozpočtu mesta je zostavený v súlade s ustanovením § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z., obsahuje údaje o zámeroch a cieľoch mesta, ktoré bude realizovať z výdavkov rozpočtu v 14 programoch.  Rozpracovanie návrhu rozpočtu do programov, podprogramov a prvkov zvyšuje informačnú hodnotu návrhu s možnosťou prezentovať ciele, monitorovať a hodnotiť ich dosahovanie. Je zostavený podľa Metodického pokynu MF SR č. 5238/2004-42 v znení dodatkov na usmernenie programového rozpočtovania.

Návrh rozpočtu zohľadňuje príslušné ustanovenia:

–  zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad

drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,

– zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej

samospráve v znení neskorších predpisov

– zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských

zariadení v znení neskorších predpisov.

Návrh  rozpočtu mesta je zostavený v súlade s ustanovením čl.  9 ods. 1 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti  návrh rozpočtu obsahuje rozpočet na  tri rozpočtové roky, súčasťou návrhu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za prechádzajúce dva rozpočtové roky. Pri zostavenom rozpočte je zohľadnená prognóza  ministerstva financií o vývoji daňových a odvodových príjmov.

Predložený návrh rozpočtu mesta vychádza a je spracovaný v súlade s prijatými  všeobecne  záväznými nariadeniami  mesta, ktoré sú  platné pre rok 2025.

Mesto v časti očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka vychádzalo z údajov schválenej poslednej zmeny rozpočtu.  Návrh rozpočtu je spracovaný v zmysle opatrenia MF SR č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov, ktorým sa stanovuje druhová klasifikácia, organizačná a ekonomická klasifikácia.

  1. Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta

Návrh rozpočtu mesta bol dňa 26. 11. 2024 zverejnený na úradnej tabuli aj na webovom sídle mesta (www.spisskabela.sk) a centrálnej úradnej elektronickej tabuli. Týmto bola  splnená povinnosť uložená v § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a súvisiacich,  podľa ktorého má byť návrh rozpočtu pred rokovaním mestského zastupiteľstva zverejnený najmenej 15 dní, aby mohli byť aj zo strany verejnosti uplatnené pripomienky.

  1. Základná charakteristika návrhu rozpočtu

      Návrh rozpočtu je predložený na schválenie podľa ustanovení zákona č. 583/2004 Z. z.:

  • podľa § 10 ods. 4 v členení na úrovni podpoložiek ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie, súčasne sa predkladá na schválenie aj rozpočet výdavkov podľa programu obce, ktorý obsahuje rozpracované zámery a ciele obce
  • v súlade s § 10 ods. 5 je predložený návrh rozpočtu príjmov v členení podľa rozpočtovej klasifikácie
  • v súlade s § 10 ods. 6 návrh rozpočtu obsahuje údaje o finančných operáciách. Návrh rozpočtu obsahuje predpokladaný objem podielu na daniach v správe štátu podľa zákona č. 564/2004 Z. z. v platnom znení o rozdeľovaní výnosu dane s príjmov územnej samospráve a nariadenia vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov.
  • návrh rozpočtu obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k fyzickým osobám a podnikateľským subjektom pôsobiacim na území obce, vyplývajúce pre nich zo všeobecných záväzných nariadení a z uzatvorených zmluvných vzťahov.

Návrh rozpočtu mesta je zostavený ako vyrovnaný,  po schválení mestským zastupiteľstvom bude záväzný pre rok 2025. Rozpočty na nasledujúce dva rozpočtové roky sú podľa § 9 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. orientačné.  Ich ukazovatele sa spresňujú v ďalších rozpočtových rokoch. Rozpočet obsahuje celkové príjmy vo výške 11 325 553,- eur  a v rovnakej výške aj celkové výdavky.  Návrh rozpočtu mesta na rok 2025 je spracovaný v  súlade s ustanovením § 10 ods. 3 až 7 zákona č. 583/2004 Z. z.. Vnútorne je členený na bežný rozpočet,  kapitálový rozpočet,  finančné operácie:

  1. bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,

bežné príjmy ………………………………………………………………  9 338 409 eur

bežné výdavky ……………………………………………………………  8 905 212 eur

prebytok …………………………………………………………………….  + 433 197 eur

  1. kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,

kapitálové príjmy ………………………………………………………..     862 144 eur

kapitálové výdavky …………………………………………………….   1 987 144 eur

schodok ……………………………………………………………………  – 1 125 000 eur

Spolu schodok rozpočtu ……………………………………………….   – 691 803 eur

  1. finančné operácie

finančné operácie príjmové ……………………………………………  1 125 000 eur

finančné operácie výdavkové …………………………………………     433 197 eur

prebytok ………………………………………………………………………     691 803 eur

Z toho bežný rozpočet je zostavený ako prebytkový vo výške 433 197,- eur, kapitálový rozpočet so schodkom – 1 125 000,- eur  a finančné operácie s prebytkom vo výške 691 803,- eur.  Mesto Spišská Belá  týmto spĺňa zákonom stanovenú povinnosť vytvoriť vyrovnaný rozpočet v zmysle § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z..

Mesto rozpočtuje vyššie bežné príjmy, ako sú výdavky,  čím  predpokladá vytvoriť základ pre finančné zdroje na krytie finančných výdavkových operácií – splácanie úverov.  Prípadné ďalšie kapitálové príjmy budú zapojené do rozpočtu mesta na základe schválených projektov a zmlúv o pridelených nenávratných finančných prostriedkov a na základe uznesení mestského zastupiteľstva o zmene rozpočtu mesta.

Viacročný rozpočet na roky 2026 – 2027 je zostavený v rovnakom členení, v akom sa zostavuje rozpočet   mesta   na  rok  2025.

   Rozpočet príjmov mesta na rok 2025 počíta  s celkovými príjmami vo výške 11 325 553,- eur.

Bežné príjmy 9 338 409 eur – táto časť rozpočtu je  zostavená na základe očakávaných daňových, nedaňových  príjmov a transferov. V čase zostavovania rozpočtu nebol schválený štátny rozpočet na rok 2025, mesto počítalo so znížením výnosu dane z príjmu fyzických osôb zo 70 % na 55,1 %. Dôvodom je zmena financovania materských škôl, ktoré budú financované z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva.  Pri rozpočtovaní príjmov z výberu miestnych daní a poplatkov mesto započítalo zvýšenie daní z nehnuteľností, ktoré bolo prijaté vo VZN č. 8/2024. Zároveň zohľadnilo aj prípadné nedoplatky, ktoré vzniknú. Tento problém je dlhodobý, tu je nevyhnutné prijať účinné  opatrenia a rozhodnutia kvôli splateniu existujúcich nedoplatkov a zastaveniu ich narastania. Financovanie preneseného výkonu štátnej správy (matrika, školstvo, register obyvateľstva, stavebný úrad) bude zo ŠR prostredníctvom transferov.

Kapitálové príjmy – 862 144 eur – príjmy sú  rozpočtované z predaja pozemkov a tuzemských kapitálových grantov a transferov.

Príjmové operácie finančné –  1 125 000 eur – sú rozpočtované hlavne z úverových zdrojov – 1 000 000,00 eur, z fondu prevádzky, údržby a opráv – 80 000 eur  a z nenávratného finančného príspevku  na výstavbu detského ihriska.

Rozpočet výdavkov mesta na rok 2025  je v rovnakej výške ako príjmy –  11 325 553,- eur.

Bežné výdavky –  8 905 212 eur – rozpočet je zostavený tak, aby zabezpečil financovanie výdavkov na výkon samosprávnych funkcií mesta podľa osobitných predpisov,  na výkon funkcií prenesenej štátnej správy a rozpočtových organizácií a pod. Pre efektívne fungovanie mestského úradu je  potrebné vytvorenie účelnejšej  a hospodárnejšej organizácie  práce a pozícií tak, aby boli stále rastúce  mzdové prostriedky efektívne a hospodárne vynaložené  v záujme fungovania procesov.  V návrhu rozpočtu sa počíta s  intenzívnym zapojením existujúcich nových zdrojov financovania (napr. sociálny podnik..).  Rozpočtované náklady na odpadové hospodárstvo oproti očakávanej skutočnosti 2024 sa môžu ukázať ako  nedostatočné vzhľadom na možný rast cien. V rozpočte sú vyčlenené finančné prostriedky aj na poskytnutie dotácií.

Kapitálové výdavky – 1 987 144 eur –  mesto počíta s výdavkami na dokončenie rekonštrukcie budovy mestského úradu, na rekonštrukciu školy a ďalšie, ktoré budú financovanie z dotačných programov.

Výdavkové finančné operácie – 433 197 eur – sú rozpočtované na všetky splátky úverov, ktoré budú splatné v roku 2025.

V súlade s princípom transparentnosti a z dôvodu, že mesto má zachovávať majetok v nezmenenej výške, je vhodné uvádzať aj návrh plánov výsledkov hospodárenia obchodných spoločností, ktorých vlastníkom je mesto z dôvodu, že hospodária s verejným majetkom, podliehajú verejnej kontrole. V rozpočte je započítané len nájomné z prenajatého majetku. Zriadenie obchodných spoločností má byť v konečnom dôsledku prínosom pre mesto.

Rozpočty jednotlivých škôl a školských zariadení sú prostredníctvom prijatých transferov zo štátneho rozpočtu priamo napojené na rozpočet mesta. Prostredníctvom programu 8 – Vzdelávanie –  dochádza k presunu finančných prostriedkov na jednotlivé školy na základe ročne ustanovenej výšky platieb podľa VZN mesta. V roku 2025 sa počíta s bežnými výdavkami  vo výške 129 707 eur a kapitálovými výdavkami vo výške 515 144 eur (rekonštrukcia ZŠ MRŠ).

Zhrnutie

Návrh Programového rozpočtu mesta Spišská Belá na rok 2025 s výhľadom na roky 2026 – 2027 je spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a je v súlade s platnými  všeobecne záväznými nariadeniami mesta Spišská Belá.  Za možné riziká tohto rozpočtu považujem prípadné slabé výnosy daňových príjmov v štátnom rozpočte, čo by malo priamy vplyv na samosprávy znížením plánovaných príjmov, neexistenciu dostatočných rezerv v podmienkach mesta a tým nepripravenosť na mimoriadne zvýšenie výdavkov. Zmeny vo financovaní samospráv a výsledky mesta obmedzia prípadné čerpanie ďalších návratných zdrojov.

Odporúčam preto permanentne zabezpečovať rozpočtovú disciplínu zo strany všetkých zainteresovaných subjektov, ktoré sú zapojené do rozpočtového procesu. Pravidelne vyhodnocovať udržanie rozpočtovej rovnováhy – pri hrozbe nenapĺňania plánovaných príjmov vykonať konsolidáciu výdavkov, prípadne viazanie bežných výdavkov. Vo výdavkovej oblasti je potrebné stanoviť si priority a  pred prijatím rozhodnutí urobiť dôslednejšiu analýzu, ktorá bude odôvodňovať skutočnú potrebu aj účel použitia.  Vedenie musí systematicky hodnotiť plnenie ukazovateľov, ale aj ich skladbu a nakoniec aj výsledky, či za vynaložené prostriedky bol dosiahnutý optimálny prínos pre mesto.

Návrh rozpočtu je spracovaný zodpovedne, v požadovanej štruktúre a dostatočnom rozsahu.

Podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov bola splnená podmienka zverejnenia rozpočtu minimálne 15 dní pred jeho schválením.

Na základe všetkých  uvedených  skutočností  odporúčam  poslancom Mestského zastupiteľstva v Spišskej Belej  schváliť predložený materiál Programový rozpočet mesta Spišská Belá na rok 2025 s výhľadom na roky 2026 – 2027.

 

Spišská Belá, 6. 12. 2024

Ing. Slávka Tomalová – hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá

 

 

 

Najnovšie články