Podľa ustanovenia § 18f ods. 1 písm. d) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. som predložila mestskému zastupiteľstvu na jeho zasadnutí dňa 12. 12. 2019 správu o výsledku kontrol, ktoré som vykonala na základe schváleného plánu kontrol:
- Kontrola skutočného vykonávania prác na základe uzatvorených pracovných zmlúv a dohôd v meste Spišská Belá v roku 2019
Kontrola bola výberovým spôsobom zameraná na vykonávanie verejnoprospešných prác a zamestnancov podľa zákona o službách zamestnanosti. V priebehu kontroly som vykonala 9 zisťovaní na mieste, tieto zisťovania boli v spolupráci s koordinátorom, lebo prideľovanie prác prebieha každý deň ráno. Skontrolovala som pracovné zmluvy, evidenciu dochádzky, výplatné listiny, návrhy na vyplatenie odmien, pridelené ochranné pracovné pomôcky a ďalšie súvisiace doklady a evidencie. Pri kontrole boli zistené nedostatky:
– Nedodržiavanie zásad bezpečnosti pri výkone práce. Pri kontrole na mieste bolo zistené že zamestnanci nedodržiavajú zásady bezpečnosti – napr. pri práci na cestách nosením reflexnej vesty.
– Porušovanie zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v zn. n. p. (ďalej len Zákonník práce) a zákona č. 553/2003 Z. z. Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v zn. n. p. (ďalej len Zákon o odmeňovaní) v oblasti odmeňovania a dodržiavania pracovného času, nedostatočná kontrola, nepreukaznosť a nehospodárnosť čerpania mzdových prostriedkov:
Celý odpracovaný čas nie je hodnoverne zaznamenaný vo výkazoch práce /porušenie § 99 Zákonníka práce – zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovného času, práce nadčas, nočnej práce a pod. tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec vykonanej práce. Kontrolou bolo zistené, že zamestnanci pracovali napr. v sobotu, v evidencii dochádzky to nebolo uvedené.
Ustanovenie § 94 ods. 2 a 3 Zákonníka práce – v dňoch pracovného pokoja možno nariadiť prácu len výnimočne a len zákonom stanovené práce napr. v našom prípade – práca nevyhnutná so zreteľom na uspokojovanie kultúrnych potrieb obyvateľstva /Zemiakarský jarmok/, nie je tam uvedené napr. kosenie. Zamestnancom boli za takto vykonanú prácu poskytované odmeny, čo je v rozpore s § 20 ods. 1 Zákona o odmeňovaní – za prácu nadčas je stanovený postup odmeňovania, nie vo forme odmeny. Je potrebné dodržiavať pravidlá odmeňovania za prácu nadčas, v sobotu, nedeľu, v noci v zmysle Zákonníka práce a Zákona o odmeňovaní.
Na základe uvedených skutočností považujem za neefektívne a nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami v oblasti organizácie práce, vyplácania miezd a odmien kontrolovaným zamestnancom.
Odporúčania pre zlepšenie stavu:
- Je nevyhnutné, aby zamestnanci nosili reflexné vesty v pracovnom čase na komunikáciách, ale odporúčam nosiť ich stále, keď sa pohybujú po verejných priestranstvách. Zabezpečí sa tak bezpečnosť pri práci a v neposlednom rade aj verejná kontrola.
- Viesť presnú evidenciu práce, v takom rozsahu, aby verne odrážala skutočnosť, bola kontrolovateľná a preukazná, vyznačovať zvlášť prácu nadčas
- Zamestnancom prideľovať prácu v dňoch nepretržitého odpočinku výnimočne a len zákonom povolenú.
- V maximálnej možnej miere poskytovať za prácu nadčas náhradné voľno, čo je reálne vzhľadom na sezónnosť prác, na vplyv počasia a pod.
- Je potrebné zlepšiť organizáciu a zvýšiť produktivitu práce. Zlepšenie využívania pracovného času zamestnancov je nevyhnutné na zefektívnenie využívania finančných prostriedkov aj majetku mesta.
Zástupcovia mesta prejednali a prevzali návrh správy o vykonanej kontrole. V stanovenej lehote do 6. 12. 2019 nepredložili námietky voči zisteniam, ani námietky proti odporúčaniam. Do 20. 12. 209 majú povinnosť predložiť písomný zoznam opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku.
- Kontrola realizácie náhradnej výsadby na základe vybraných rozhodnutí o výruboch drevín na území mesta Spišská Belá za obdobie rokov 2017, 2018 a 2019 1. – 6. mesiac
Na základe predložených podkladov k výkonu kontroly bol zistený nasledovný stav:
KONTROLA | 2017 | 2018 | 2019 (10. mes) |
počet vydaných rozhodnutí/výrub drevín | 15 | 14 | 5 |
z toho žiadateľ mesto Spišská Belá | 2 | 2 | 1 |
predloženie dokumentu o realizácii NV | 3 | 2 | |
z toho mesto Spišská Belá | 2 | 2 | |
dodatočné výzvy na predloženie dokladu o NV | 0 | 0 | |
počet drevín nepovolených na výrub | 6 | 8 | 2 |
počet drevín schválených na výrub | 53 | 48 | 22 |
z toho mesto Spišská Belá | 19 | 22 | 14 |
počet drevín určených ako náhradná výsadba | 81 | 103 | 36 |
z toho mesto Spišská Belá | 25 | 30 | 20 |
nerealizovaná NV/určená finančná kompenzácia NV počet stromov/spolu eur | 6 ks – 90 eur | 4 ks – 50 eur | |
realizovaná NV v počte kusov drevín | 56, 50 krov | 60 | |
z toho mesto Spišská Belá | 51, 50 krov | 60 |
Vzhľadom na to, že náhradná výsadba sa v zmysle rozhodnutí realizuje v termíne do 12 mesiacov od výrubu, je tento prehľad len informatívny. Nakoľko neboli zasielané dodatočné výzvy na predloženie dokladov o náhradnej výsadbe, je možné, že došlo len k nesplneniu dokladovania, nie k nesplneniu náhradnej výsadby.
Vzhľadom na nezastupiteľnosť stromov a ich funkcií v prostredí je potrebné venovať pozornosť ich počtu, stavu a podobne. Je nevyhnutné vymáhať v primeranom čase základné povinnosti, ktoré sú žiadateľom o výrub stromov v rozhodnutiach uložené. Ďalej je potrebné dbať o príjmy na úseku ochrany prírody a krajiny, ktoré z riešenia situácií v oblasti ochrany životného prostredia majú plynúť mestu. Finančná náhrada je príjmom obce na území ktorej sa výrub uskutočňuje, obec je povinná tieto príjmy použiť výlučne na úhradu nákladov spojených s činnosťami týkajúcimi sa starostlivosti o stromy a pod., ktoré sú uvedené v § 48 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
Kontrolou bolo zistené, že mesto nemá prehľad o skutočnej náhradnej výsadbe, o starostlivosti o ňu v nasledujúcich rokoch, resp. o potrebe uložiť finančné kompenzácie. Žiadatelia nesplnili svoje povinnosti v zmysle vydaných rozhodnutí a neboli vykonané úkony, na ich dodatočné splnenie.
Pre odstránenie zistených nedostatkov dporúčam:
- Zaslať dodatočné výzvy žiadateľom na predloženie dokladov o náhradnej výsadbe, nielen v kontrolovanom období, ale tak, aby bola zabezpečená vymožiteľnosť všetkých, rozhodnutí aj z predchádzajúcich rokov.
- Vyzvať na splnenie si povinností podľa vydaných rozhodnutí, dôsledne skontrolovať a v prípade nesplnenia vyvodiť dôsledky v zmysle platných právnych predpisov
- Upraviť sledovanie náhradnej výsadby tak, aby bol prehľad ku každému vydanému rozhodnutiu, napr. náhradnú výsadbu vykonanú mestom sledovať podľa jednotlivých rozhodnutí, nielen sumárne za obdobie roka
- Skontrolovať udržateľnosť náhradnej výsadby v období stanovenom v rozhodnutí (nasledujúce tri roky), dôsledne a zodpovedne rozhodovať o prípadnej finančnej náhrade, ktorú ukladá zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v zn. neskorších predpisov
Zástupcovia mesta, ako kontrolovaného subjektu, prejednali a prevzali návrh správy o vykonanej kontrole. V stanovenej lehote do 11. 12. 2019 nepredložili námietky voči zisteniam, ani námietky proti odporúčaniam. Do 20. 12. 2019 sú povinní predložiť písomný zoznam opatrení prijatých na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku.
Predkladá: Ing. Slávka Tomalová, hlavná kontrolórka mesta