Odborné stanovisko hlavnej kontrolórky k záverečnému účtu mesta Spišská Belá za rok 2020
Záverečným účtom mesta rozumieme súhrnné spracovanie údajov charakterizujúcich rozpočtové hospodárenie mesta za príslušný kalendárny rok.
Podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) predkladám odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2020. Účelom a cieľom stanoviska je odborné posúdenie všetkých aspektov a náležitostí záverečného účtu, ktorými musí tento dokument zo zákona disponovať.
Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2020 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2020 a podľa ostatných dostupných materiálov.
A. Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2020 je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
- Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2020 je spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.
- Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta
Vyvesením záverečného účtu na úradnej tabuli mesta a webovom sídle (www.spisskabela.sk) od 6. 4. 2021, bola splnená povinnosť uložená ustanovením § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení a § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách. Návrh rozpočtu má byť pred schválením zverejnený najmenej 15 dní spôsobom v mieste obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia alebo odborná verejnosť.
- Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta
Mesto si dalo overiť účtovnú závierku audítorom podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách a § 9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení. Audit vykonáva overovateľ POVMART, s. r. o., audítorská spoločnosť, Národná trieda 86, Košice, č. licencie UDVA 413.
- Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu
Predložený návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách a to:
a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
b) bilanciu aktív a pasív
c) prehľad o stave a vývoji dlhud) údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti
e) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov
f) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
g) hodnotenie plnenia programov mesta
Údaje o plnení rozpočtu boli spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatreniami MF, ktoré sú záväzné pri zostavovaní rozpočtov územnej samosprávy. V súlade s týmito právnymi predpismi sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami a pasívami.
B. Zostavenie záverečného účtu
Mesto pri zostavení záverečného účtu postupovalo podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu za rok 2020. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.
- Rozpočtové hospodárenie mesta v roku 2020
Finančné hospodárenie mesta Spišská Belá sa v roku 2020 riadilo rozpočtom, ktorý bol schválený uznesením mestského zastupiteľstva č. 230/2019 dňa 12. 12. 2019. Rozpočet bol schválený ako vyrovnaný, príjmy aj výdavky v objeme 9 655 148,- eur. V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2020 zostavený v členení na:
a) bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,
bežné príjmy ……………………………………………………………… 6 613 206 eur
bežné výdavky …………………………………………………………… 6 256 587 eur
prebytok ……………………………………………………………………. + 356 619 eur
b) kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,
kapitálové príjmy ……………………………………………………….. 1 637 846 eur
kapitálové výdavky ……………………………………………………. 3 008 554 eur
schodok ……………………………………………………………………..-1 370 708 eur
Spolu schodok rozpočtu ………………………………………………..-1 014 089 eur
c) finančné operácie
finančné operácie príjmové ……………………………………………1 404 096 eur
finančné operácie výdavkové ………………………………………… 390 007 eur
prebytok ………………………………………………………………………1 014 089 eur
V priebehu rozpočtového roku 2020 bolo prijatých 7 rozpočtových opatrení, ktorými bol schválený rozpočet zmenený. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu v časti príjmov:
– tuzemské bežné granty a dotácie vo výške 280 tis. eur pre základné školy materskú školu
– zvýšenie kapitálových príjmov – cyklochodník Cesta okolo Tatier 3 etapa – 190 tis. eur
– zvýšenie kapitálových príjmov Cesta okolo Tatier 3. etapa 400 tis. eur
– zníženie príjmov z podielových daní – – 75 tis. eur
– dotácia na dobudovanie hokejbalovej haly – 200 tis. eur
– granty pre školy /zamestnanosť/ – 95 tis. eur
– návratná finančná výpomoc – 167 tis. eur
– príspevok z Environmentálneho fondu za uloženie odpadu na skládke – 50 tis. eur
Všetky navýšené príjmy oproti pôvodnému rozpočtu boli zapojené do výdavkov mesta.
Po poslednej zmene bol rozpočet schválený ako vyrovnaný, výdavky a príjmy celkom v rovnakom objeme 11 561 817 eur.
- Výsledok hospodárenia mesta v roku 2020
Z analýzy hospodárenia vyplýva, že mesto Spišská Belá skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2020 takto:
a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške
/príjmy 6 930 704,23 eur, výdavky 5 865 522,06 eur/ + 1 065 182,17 eur
b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške
/príjmy 1 384 860,83 eur, výdavky 2 452 155,16 eur/ – 1 067 294,33 eur
c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje
schodok vo výške – 2 112,16 eur
Úprava výsledku o nevyčerpané účelové prostriedky vo výške – 317 381,34 eur
Upravený schodok bežného a kapitálového rozpočtu – 319 493,50 eur
Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami
predstavuje ku koncu roka 2020 čiastku
/príjmy 1 646 226,04 eur – výdavky 666 410,73 eur/ + 979 815,31 eur
Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2020
po započítaní schodku finančných operácií a vylúčení nevyčerpaných
dotácií je + 660 321,81 eur
Výsledok hospodárenia mesta, prebytok vo výške 660 321,81 eur, bol zistený podľa ustanovenia § 2 písm. b) a c) a § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách.
Výsledok je upravený o nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v roku 2020 zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu. Jednotlivé dotácie so sumou nevyčerpaných prostriedkov, ktoré sa z výsledku vylučujú sú v záverečnom účte konkrétne uvedené, suma spolu je 317 381,34 eur.
Mesto navrhuje dosiahnutý výsledok hospodárenia – prebytok vo výške 660 321,81 eur použiť na tvorbu rezervného fondu
- Plnenie príjmovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2020 |
Skutočnosť k 31.12.2020 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2019 | % nárastu poklesu | |
Príjmy
celkom |
11 561 817 | 9 961 791,10 | 86,16 | 8 671 817 | 114,88 |
Bežné príjmy | 7 206 248 | 6 930 704,23 | 96,18 | 6 605 349,92 | 104,93 |
Kapitálové príjmy | 2 453 304 | 1 384 860,83 | 56,44 | 759 006,58 | 182,46 |
Príjmové finančné operácie | 1 902 265 | 1 646 226,04 | 86,54 | 1 307 460,50 | 125,91 |
Príjmy mesta za rok 2020 boli v skutočnej výške 9 961 791,10 eur, čo predstavuje 86,16 % plnenie rozpočtu.
Bežné príjmy napriek novej, nepredvídateľnej situácii, ktorú spôsobila pandémia, boli oproti rozpočtu splnené na 96,18 %. Tieto zahŕňajú hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery. Pozitívne je reálne nastavenie bežného rozpočtu mesta a hlavne pomerne dobré skutočné plnenie daní z majetku a poplatkov za TKO.
Skutočné kapitálové príjmy predstavujú 56,44 % plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy dosiahnuté z predaja pozemkov tvorili 5,3 % z celku. Nenaplnili sa očakávané príjmy – na vodozádržné opatrenia, dobudovanie cyklistickej infraštruktúry a Historicko-prírodno-kultúrnu cestu okolo Tatier. Z najvýznamnejších príjmov sú to prostriedky na prístavbu materskej školy, komunitné centrum, cyklochodník, modernizácia hokejovo-hokejbalovej haly, atletickú dráhu.
Príjmy z finančných operácií boli vo výške 86,54 % rozpočtu – MF SR poskytlo mestu návratnú finančnú výpomoc z dôvodu zníženia podielových daní kvôli pandémii, z rezervného fondu mesto čerpalo 136 tis. eur na investičné akcie a z fondu opráv 21 tis. eur na opravy nájomných bytov.
- Plnenie výdavkovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2020 |
Skutočnosť k 31.12.2020 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2019 | % nárastu poklesu | |
Výdavky celkom | 11 561 817 | 8 984 087,95 | 77,70 | 7 246 166,36 | 123,98 |
Bežné
výdavky |
7 021 927 | 5 865 522,06 | 83,53 | 5 921 924,73 | 99,05 |
Kapitálové výdavky | 3 674 862 | 2 452 155,16 | 66,73 | 742 072,40 | 330,45 |
Výdavkové finančné operácie | 865 028 | 666 410,73 | 77,04 | 582 169,23 | 114,47 |
Výdavky mesta za rok 2020 boli v skutočnej výške 8 984 087,95 eur, čo predstavuje 77,70 % plnenie rozpočtu.
Bežné výdavky mesta boli oproti rozpočtu čerpané na 83,53 %. Vynaložené boli hlavne na mzdy a súvisiace poistné a odvody a to v sume 1 296 tis. eur, na chod mesta, nákup tovarov a služieb, výrazne obmedzené boli príspevky občianskym združeniam, poskytnuté boli dotácie len MŠK SLAVOJ, DHZ a CEDIMA na krúžkovú činnosť.
Prehľad čerpania bežných výdavkov a porovnanie s rozpočtom je súčasť záverečného účtu. Ďalšou súčasťou je tabuľkovo spracovaný prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo v roku 2020 poskytnutých spolu 34 312 eur.
Kapitálové výdavky boli oproti rozpočtu čerpané na 66,73 %. Použité boli hlavne na rekonštrukcie miestnych komunikácií a chodníkov, územný plán, cyklochodníky, projektové dokumentácie, vybudovanie dažďovej kanalizácie Mierová, prístavba MŠ Mierová, dobudovanie hokejovo-hokejbalovej haly, komunitné centrum a pod.
Výdavkové finančné operácie boli oproti rozpočtu splnené na 77,04 %. V rámci finančných operácii boli realizované splátky úverov.
- Bilancia pohľadávok a záväzkov
Stav pohľadávok mesta Spišská Belá k 31.12.2020 je 2 101 394,01 eur. Oproti roku 2019 (2 147 673,29 eur) mierne stúpol. Z pohľadávok tvorí 92 % zúčtovanie transferov rozpočtu obce voči školám, kde bol majetok nadobudnutý z prostriedkov ŠR a mesta. Tieto pohľadávky sa mesačnými odpismi každoročne znižujú. Vzrástli pohľadávky mesta voči dlžníkom na miestnych daniach a poplatku o 5 tis. eur, spolu sú vo výške 40 910,70 eur. Mesto zabezpečuje vymáhanie pohľadávok za nájomné, poplatky TKO, za predaj pozemkov a podobne.
Stav záväzkov k 31. 12. 2020 bol vo výške 7 059 636,40 eur, oproti roku 2019 /6 858 031,32 eur/ vzrástol o 2,94 %. Nárast sa prejavil hlavne v záväzkoch voči dodávateľom. Mesto k 31. 12. 2020 neeviduje záväzky, ktoré by boli po lehote splatnosti.
- Prehľad o stave a vývoji dlhu
Stav nesplatených bankových úverov a návratnej finančnej výpomoci k 31.12.2020 bol vo výške 5 926 077,79 eur, oproti 31. 12. 2019 je to pokles o 26 957,05 eur. Mesto svoje záväzky spláca, neprijalo nový úver, prijalo bezúročnú návratnú finančnú pomoc. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne rozpísané v záverečnom účte.
Mesto môže prijať návratné zdroje financovania len ak splní podmienky podľa § 17 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy – celková suma dlhu neprekročí 60% skutočných bežných príjmov predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov, neprekročí 25 % týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú v našom prípade záväzky z úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania a záväzky z úverov prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ. Pri porovnávaní hranice 25 % sa z bežných príjmov mesta vylučujú prostriedky, ktoré sú poskytnuté z rozpočtu iného subjektu verejnej správy /školstvo/. Pri tomto ukazovateli sa do splátok úverov započítavajú aj splátky úverov zo ŠFRB /istina aj výnosy, t. j. úroky/.
Mesto Spišská Belá malo sledované ukazovatele k 31. 12. 2020 takéto: celková suma dlhu bola vo výške 37,41 % skutočných bežných príjmov roku 2019 a suma ročných splátok tvorila 10,63 % upravených skutočných bežných príjmov roku 2019.
Prehľad vývoja ukazovateľov:
Rok 2017 2018 2019 2020 |
celková suma dlhu (%) 37,41 31,68 41,22 37,41 |
suma ročných splátok (%) 10,63 9,89 8,36 10.63 |
- Podnikateľská činnosť
Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov 2 348,45 eur a výnosov 2 348,45 eur je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t. j, náklady sú kryté výnosmi.
- Hodnotenie programov rozpočtu
Výdavky rozpočtu mesta boli rozdelené do príslušných programov, ktoré sa členili na podprogramy. Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má definovaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2020.
Z Á V E R
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2020 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2020 bol podľa § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení a § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách predložený na verejnú diskusiu dňa 6. 4. 2021, teda v zákonom stanovenej lehote a spôsobom v meste obvyklým.
Hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2020 boli predložené na overenie audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení a § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách.
Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2020 výrokom:
celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.
V Spišskej Belej dňa 15. 4. 2021
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá