Stanovisko hlavnej kontrolórky mesta Spišská Belá
k návrhu rozpočtu na rok 2020 s výhľadom na roky 2021 – 2022
V súlade s ustanovením § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám na rokovanie mestského zastupiteľstva odborné stanovisko hlavnej kontrolórky k návrhu Programového rozpočtu mesta Spišská Belá na rok 2020 s výhľadom na roky 2021 – 2022 (ďalej len „návrh rozpočtu mesta“).
Stanovisko som vypracovala na základe predloženého návrhu rozpočtu mesta, spracovaného podľa funkčnej a ekonomickej klasifikácie a na základe návrhu rozpočtu výdavkov v programovom členení. Zamerala som ho najmä na posúdenie súladu návrhu rozpočtu so zákonom o rozpočtových pravidlách, zásadami na zostavenie rozpočtu, na identifikáciu rizík a rezerv plnenia rozpočtovaných príjmov a rozpočtovaných výdavkov, ako aj hospodárnosť a efektívnosť rozpočtovaných finančných prostriedkov.
- Zákonnosť a metodická správnosť predloženého návrhu rozpočtu
Návrh rozpočtu mesta je spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, konkrétne so zákonom:
– č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
– č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
– č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).
– s nariadením vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní a poukazovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
Návrh programového rozpočtu mesta je v súlade s ustanovením § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z., obsahuje údaje o zámeroch a cieľoch mesta, ktoré bude realizovať z výdavkov rozpočtu v 15 programoch. Rozpracovanie návrhu rozpočtu do programov, podprogramov a prvkov zvyšuje informačnú hodnotu návrhu s možnosťou prezentovať ciele a monitorovať ich dosahovanie. Je zostavený podľa Metodického pokynu MF SR č. 5238/2004-42 na usmernenie programového rozpočtovania v znení neskorších predpisov.
Návrh rozpočtu zohľadňuje príslušné ustanovenia:
– zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,
– zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov
– zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
Návrh rozpočtu na rok 2020 je v súlade s ustanovením § 9 ods. 1 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, nakoľko predložený návrh rozpočtu obsahuje rozpočet bežného rozpočtového roku, údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva roky, údaje očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka.
Predložený návrh rozpočtu mesta vychádza a je spracovaný v súlade so všeobecne záväznými nariadeniami mesta, ktoré sú platné pre rok 2020.
Predkladateľ v časti očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka vychádzal z údajov schválenej poslednej zmeny rozpočtu na zasadnutí mestského zastupiteľstva zo dňa 12. 12. 2019. Návrh rozpočtu je spracovaný v zmysle opatrenia MF SR č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov, ktorým sa stanovuje druhová klasifikácia, organizačná a ekonomická klasifikácia.
- Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta
Vyvesením návrhu rozpočtu mesta na úradnej tabuli mesta, dňa 26. 11. 2019, bola splnená povinnosť uložená v § 9 ods.2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého má byť návrh rozpočtu pred schválením zverejnený najmenej 15 dní spôsobom v mieste obvyklým, tak aby sa k návrhu rozpočtu mohli obyvatelia vyjadriť. V rovnakom termíne bol návrh rozpočtu mesta zverejnený aj na webovom sídle mesta (www.spisskabela.sk).
3. Stručná charakteristika návrhu rozpočtu
Návrh rozpočtu mesta je zostavený ako vyrovnaný, po schválení mestským zastupiteľstvom bude záväzný pre rok 2020. Rozpočty na nasledujúce dva rozpočtové roky sú podľa § 9 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. orientačné. Ich ukazovatele sa spresňujú v ďalších rozpočtových rokoch. Rozpočet obsahuje celkové príjmy vo výške 9 645 148,- eur a v rovnakej výške aj celkové výdavky. Návrh rozpočtu mesta na rok 2020 je spracovaný v súlade s ustanovením § 10 ods. 3 až 7 zákona č. 583/2004 Z. z.. Vnútorne je členený na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet, finančné operácie:
a) bežný rozpočet, t. j. bežné príjmy a bežné výdavky,
bežné príjmy ……………………………………………………………… 6 603 206 eur
bežné výdavky …………………………………………………………… 6 246 587 eur
prebytok ……………………………………………………………………. + 356 619 eur
b) kapitálový rozpočet, t. j. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,
kapitálové príjmy ……………………………………………………….. 1 637 846 eur
kapitálové výdavky ……………………………………………………. 3 008 554 eur
schodok ……………………………………………………………………….-1 370 708 eur
Spolu schodok rozpočtu ……………………………………………..-1 014 089 eur
c) finančné operácie
finančné operácie príjmové ……………………………………………1 404 096 eur
finančné operácie výdavkové ………………………………………… 390 007 eur
prebytok ………………………………………………………………………….1 014 089 eur
Z toho bežný rozpočet je zostavený ako prebytkový vo výške 356 619,- eur, kapitálový rozpočet ako schodkový vo výške – 1 370 708,- eur a finančné operácie s prebytkom vo výške 1 014 089,- eur. Mesto Spišská Belá týmto spĺňa zákonom stanovenú povinnosť vytvoriť vyrovnaný rozpočet v zmysle § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z..
Viacročný rozpočet na roky 2021 – 2022 je zostavený v rovnakom členení, v akom sa zostavuje rozpočet mesta na rok 2020.
Rozpočet príjmov mesta na rok 2020 počíta s celkovými príjmami vo výške 9 645 148,- eur, čo je v porovnaní s minuloročným schváleným rozpočtom nárast o 1 805 086,- eur.
Bežné príjmy – táto časť rozpočtu je zostavená na základe očakávaných daňových príjmov. Z prerozdeľovanej dane z príjmov zo štátneho rozpočtu, ktorá je najväčšou a najvýznamnejšou časťou príjmov, sa očakáva nárast o 267 400,- eur oproti minuloročnému rozpočtu. Rovnako pri daniach, ktoré spravuje mesto je zohľadnené prijatie nového VZN, ktoré zvyšuje miestne dane a poplatky. Do rozpočtu je zapracovaná reálne odhadnutá výška zaplatených miestnych daní a poplatkov, nie ich celkový predpis. Ich zvýšenie sa v roku 2020 predpokladá o 30 000,- eur. Aj v ďalších zdrojoch je predpokladaný mierny nárast – sú to príjmy z prenájmu majetku mesta – pozemky, byty, nebytové priestory. Financovanie preneseného výkonu štátnej správy (matrika, školstvo, stavebný úrad) bude zo ŠR prostredníctvom transferov.
Kapitálové príjmy – časť týchto príjmov vo výške 69 000,- eur je rozpočtovaná z plánovaného predaja pozemkov, 95 % príjmov je plánovaných z dotácií zo ŠR, NFP a pod. na rôzne účely (rozšírenie kapacity MŠ, cyklochodník, hokejbalová hala, vodozádržné opatrenia, komunitné centrum) v celkovej výške 1 568 846,- eur.
Príjmové operácie finančné – rozpočet tu počíta hlavne s prostriedkami z návratných zdrojov financovania, z úverov vo výške 1 070 000,- eur na prefinancovanie investičných akcií, ktoré sú rozbehnuté, alebo budú začaté v roku 2020, ďalej s prostriedkami z rezervného fondu a s nevyčerpanými zdrojmi z roku 2019.
Rozpočet výdavkov mesta na rok 2020 je v rovnakej výške ako príjmy – 9 645 148,- eur.
Bežné výdavky – rozpočet počíta s reálnymi nákladmi na zabezpečenie samosprávnych funkcií i na výkon funkcií prenesenej štátnej správy v mierne rastúcom rozsahu oproti rozpočtu roku 2019 – výdavky na plány, projekty, výdavky na miestne komunikácie, šport, kultúru, údržbu verejnej zelene, na byty a nebytové priestory, aj v oblastiach, kde s počíta s rastom mzdových prostriedkov – sociálne služby, administratíva, školstvo.
Kapitálové výdavky – rozpočtujú sa akcie z dotačných prostriedkov EÚ, ŠR – cyklistické chodníky Cesta okolo Tatier 3. etapa za 459 tis. eur, rozšírenie kapacity MŠ Mierová za 1 060 tis. eur, hokejbalová hala za 315 tis. eur, stavebné úpravy ZŠ Štefánika za 74 tis. eur, rekonštrukcia komunikácií Mierová a Novomeského 360 tis. eur – úver. Niektoré z týchto akcií boli presunuté z prechádzajúcich rokov.
Výdavkové finančné operácie – sú rozpočtované na všetky splátky úverov, ktoré budú splatné v roku 2020. V zmysle uzatvorených úverových zmlúv ide o tieto splátky – 79 tis. eur na investičné projekty EÚ, 132 tis. eur zo ŠFRB, 79 tis eur na futbalový štadión, 294 tis eur na cyklochodník, 100 tis. na investičné akcie mesta.
V návrhu rozpočtu sú vyčlenené finančné prostriedky aj na poskytnutie dotácií, ktoré mesto môže poskytnúť v súlade s ustanovením § 7 zákona č. 583/2004 Z. z.
V súlade s princípom transparentnosti a z dôvodu, že mesto má zachovávať majetok v nezmenenej výške, je vhodné uvádzať aj návrh plánov výsledkov hospodárenia obchodných spoločnosti, ktorých vlastníkom je mesto z dôvodu, že hospodária s verejným majetkom, podliehajú verejnej kontrole. V rozpočte je započítané len nájomné z prenajatého majetku. Zriadenie obchodných spoločností má byť v konečnom dôsledku prínosom pre mesto.
Rozpočty jednotlivých škôl a školských zariadení sú prostredníctvom prijatých transferov zo štátneho rozpočtu priamo napojené na rozpočet mesta, prostredníctvom kapitoly školstva dochádza k presunu finančných prostriedkov na jednotlivé školy na základe ročne ustanovenej výšky platieb podľa VZN mesta.
Zhrnutie
Návrh Programového rozpočtu mesta Spišská Belá na rok 2020 s výhľadom na roky 2021 – 2022 je spracovaný v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a je v súlade so všeobecne záväznými nariadeniam mesta Spišská Belá. Návrh rozpočtu je spracovaný zodpovedne, bez rizík, v požadovanej štruktúre a dostatočnom rozsahu.
Návrh programového rozpočtu posilňuje zodpovednosť za nakladanie s verejnými zdrojmi. Cieľ, ukazovateľ a hodnota plnenia sú vecne a hodnotovo zadefinované v rámci programov, podprogramov. Zvýšenú pozornosť je potrebné venovať systematickému hodnoteniu úspešnosti plnenia ukazovateľov nielen z pohľadu súladu so zákonom, ale v prvom rade z hľadiska výsledkov. Preto je potrebné pri dodržiavaní rozpočtu hľadať výsledkovo orientované riešenia, dosiahnuť čo najvyššiu hodnotu za vynaložené verejné prostriedky, ktoré ušetria, alebo prinesú ďalšie finančné zdroje z činnosti mesta, obchodných spoločností, ale aj škôl a školských zariadení.
Pri dodržiavaní programového rozpočtu musí byť zabezpečená rozpočtová disciplína zo strany všetkých zainteresovaných subjektov, ktoré sú zapojené do rozpočtového procesu.
Na základe všetkých uvedených skutočností odporúčam poslancom Mestského zastupiteľstva v Spišskej Belej predložený materiál Programový rozpočet mesta Spišská Belá na rok 2020 s výhľadom na roky 2021 – 2022 schváliť.
Spišská Belá, 4. 12. 2019
Ing. Slávka Tomalová – hlavná kontrolórka