Podľa § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladám odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2016.
Odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu za rok 2016 som spracovala na základe zverejneného materiálu Záverečný účet a individuálna výročná správa mesta Spišská Belá za rok 2016 a ostatných dostupných materiálov.
A. Východiská spracovania odborného stanoviska k návrhu záverečného účtu
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2016 je predložený na prerokovanie do mestského zastupiteľstva v zákonom stanovenej lehote, t. j. do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
- Súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2016 je spracovaný v súlade so zákonom č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a Všeobecne záväzného nariadenia Mesta Spišská Belá č. 6/2009, ktorým sa vydávajú zásady nakladania s finančnými prostriedkami Mesta Spišská Belá.
- Dodržanie informačnej povinnosti zo strany mesta
Návrh záverečného účtu bol zverejnený na úradnej tabuli aj na internetovej stránke mesta od 22. 3. 2017. Bola tak dodržaná zákonom stanovená lehota, t j. najmenej 15 dní pred jeho schválením v súlade s § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a s § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
- Dodržanie povinnosti auditu zo strany mesta
Mesto splnilo povinnosť podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a dalo si overiť účtovnú závierku audítorom podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4). Audit vykonal Ing. Pavel Fianta, adítor.
- Metodická správnosť predloženého návrhu záverečného účtu
Predložený návrh záverečného účtu obsahuje povinné náležitosti podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a to:
a) údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 v súlade s rozpočtovou klasifikáciou
b) bilanciu aktív a pasív
c) prehľad o stave a vývoji dlhu
d) prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov
e) údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti
f) hodnotenie plnenia programov mesta
Údaje o plnení rozpočtu sú spracované podľa rozpočtovej klasifikácie v súlade s Opatrením MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová, organizačná a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších zmien, ktorá je záväzná pri zostavovaní, sledovaní a vyhodnocovaní rozpočtov územnej samosprávy.
B. Zostavenie záverečného účtu
Mesto pri zostavení záverečného účtu postupovalo podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovalo do záverečného účtu a výročnej správy za rok 2016. V súlade s § 16 ods. 2 cit. zákona mesto finančne usporiadalo svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytlo prostriedky svojho rozpočtu, ďalej usporiadalo finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a k rozpočtu vyššieho územného celku.
- Rozpočtové hospodárenie mesta v roku 2016
Finančné hospodárenie mesta Spišská Belá sa v roku 2016 riadilo rozpočtom, ktorý bol schválený mestským zastupiteľstvom dňa 15.12.2015, uznesením č. 236/2015. Rozpočet bol vyrovnaný, príjmy aj výdavky v objeme 6 620 171 eur. V zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bol rozpočet mesta na rok 2016 zostavený v členení na:
- a) bežný rozpočet /prebytkový o 288 117 eur/
- b) kapitálový rozpočet /schodkový o 1 301 022 eur/
- c) finančné operácie /prebytkový o 1 012 905 eur/
Schválený rozpočet bol v priebehu rozpočtového roka 2016 zmenený jedenástimi rozpočtovými opatreniami. Najvýraznejšie zmeny rozpočtu v časti príjmov:
– príjmy, refundácia, zo ŠR vo výške 230 tis. eur na realizovaný projekt v roku 2015 –
modernizácia verejného osvetlenia
– tuzemské bežné granty a dotácie vo výške 112 tis. eur pre základné školy materskú školu
– účelové dotácie na hokejbalovú halu a prístavbu telocvične 360 tis. eur
– prevod z rezervného fondu na investičné aktivity v meste 447 tis. eur
– príjmy vo výške 73 tis. eur – predaj pozemkov v T. Kotline a Lendaku
– regionálny príspevok, dotácia, vo výške 100 tis. eur na vytvorenie podniku sociálnej
ekonomiky
Všetky navýšené príjmy oproti pôvodnému rozpočtu boli zapojené do výdavkov mesta.
Po poslednej zmene rozpočtu bol rozpočet schválený ako vyrovnaný, výdavky a príjmy celkom v rovnakom objeme 8 472 768 eur.
Z analýzy hospodárenia vyplýva, že mesto Spišská Belá skončilo rozpočtové hospodárenie v roku 2016 takto:
- a) v bežnom rozpočte dosiahlo prebytok vo výške + 359 536,44 eur
/príjmy 5 038 864,76 eur, výdavky 4 679 328,32 eur/
- b) v kapitálovom rozpočte dosiahlo schodok vo výške – 1 333 412,29 eur
/príjmy 1 354 401,93 eur, výdavky 2 687 814,22 eur/
- c) rozdiel medzi príjmami a výdavkami rozpočtu predstavuje
schodok vo výške – 973 875,85 eur
Rozdiel medzi príjmovými a výdavkovými finančnými operáciami
predstavuje ku koncu roka 2016 čiastku + 1 631 218,28 eur
/príjmy 2 136 999,92 eur, výdavky 505 781,64 eur/.
Celkový výsledok rozpočtového hospodárenia mesta za rok 2016 po započítaní finančných operácií je + 657 342,43 eur.
Vo výsledku rozpočtového hospodárenia sú započítané aj nevyčerpané účelové prostriedky vo výške 381 222,20 eur, ktoré možno v zmysle § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy použiť iba na účel, na ktorý boli poskytnuté a z prebytku sa vylučujú.
Na základe vyššie uvedeného, je rozdiel medzi celkovým výsledkom rozpočtového hospodárenia a nevyčerpanými účelovými prostriedkami vo výške + 276 120,23 eur.
V záverečnom účte mesta sa navrhuje, aby celá suma bola použitá na tvorbu rezervného fondu.
- Plnenie príjmovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2016 |
Skutočnosť k 31.12.2016 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2015 | % nárastu poklesu | |
Príjmy
celkom |
8 472 768 | 8 530 266,61 | 100,68 | 7 940 577,68 | 107,43 |
Bežné príjmy | 4 883 609 | 5 038 864,76 | 103,18 | 5 007 590,42 | 100,62 |
Kapitálové príjmy | 1 445 767 | 1 354 401,93 | 93,68 | 1 020 562,26 | 132,71 |
Príjmové finančné operácie | 2 143 392 | 2 136 999,92 | 99,70 | 1 912 425,00 | 111,74 |
Príjmy mesta za rok 2016 boli v skutočnej výške 8 530 266,61eur, čo predstavuje 107,43 % plnenie rozpočtu.
Bežné príjmy zahŕňajú hlavne daňové príjmy, nedaňové príjmy a transfery. Pozitívne je
reálne nastavenie bežného rozpočtu mesta v príjmovej časti. V priebehu roka mesto
rozpočtovými opatreniami zabezpečilo stabilitu bežného rozpočtu a dodržalo vyrovnanosť
bežného rozpočtu, čím bola splnená zákonná podmienka.
Skutočné kapitálové príjmy predstavujú 93,68 % plnenie rozpočtu. Kapitálové príjmy boli dosiahnuté z predaja budov, pozemkov.
Príjmy z finančných operácií boli vo výške 60,60 % rozpočtu – príjmy z úveru, rezervného fondu a fondu opráv. Rozdiel oproti rozpočtu spôsobilo plánovanie úveru zo ŠFRB na kúpu 34 bytov na ulici Zimnej, čo bolo zrealizované až v roku 2016.
- Plnenie výdavkovej časti rozpočtu
Upravený rozpočet
na rok 2016 |
Skutočnosť k 31.12.2016 | % plnenia | Skutočnosť k 31.12.2015 | % nárastu poklesu | |
Výdavky celkom | 8 472 768 | 7 872 924,18 | 92,92 | 7 109 719,52 | 110,73 |
Bežné výdavky | 4 791 674 | 4 679 328,32 | 97,65 | 4 291 522,47 | 109,04 |
Kapitálové výdavky | 3 171 031 | 2 687 814,22 | 84,76 | 1 247 424,91 | 215,46 |
Výdavkové finančné operácie | 510 063 | 505 781,64 | 99,16 | 1 570 772,14 | 32,20 |
Výdavky mesta za rok 2016 boli v skutočnej výške 7 109 719,52 eur, čo predstavuje 92,92 % plnenie rozpočtu. Významný nárast kapitálových výdavkov oproti roku 2015 predstavovala kúpa 34 bytov na ulici Zimnej za 1,834 mil. eur. z úveru zo ŠFRB a dotácie. Ďalej bolo investované do chodníkov, komunikácií, technické zhodnotenie skládky TKO, prístavba ZŠ Štefánikova, rozšírenie kapacity MŠ Letná. Niektoré z týchto akcií budú dokončené v roku 2017.
Prehľad čerpania je tabuľkovo spracovaný ako súčasť výročnej správy. Súčasťou záverečného účtu mesta je aj prehľad o poskytnutých dotáciách právnickým osobám, ktorým v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy bolo v roku 2016 poskytnutých 58 262,34 eur.
- Bilancia pohľadávok a záväzkov
Stav pohľadávok mesta Spišská Belá k 31.12.2016 je 1 672 232,13 eur, oproti roku 2015 klesol o 9,81%. Pokles je spôsobený hlavne znížením zúčtovania transferov rozpočtu obce – rekonštrukcia ZŠ Moskovská sa každoročne odpismi z majetku znižuje. Táto položka tvorí 86,67% stavu pohľadávok a ročne sa znižuje približne o 29 tis. eur.
Stav záväzkov k 31. 12. 2015 bol vo výške 6 646 416,44 eur, oproti minulému roku vzrástol o 19%. Znížili sa záväzky voči dodávateľom aj iné záväzky, vyššie sú záväzky vyplývajúce z úhrady decembrových miezd zamestnancov. Mesto už neeviduje krátkodobé finančné výpomoci, to boli vlastné prostriedky vo výške 225 tis. eur použité na úhradu modernizácie verejného osvetlenia, ktoré sa už vrátili. O 110 tis. eur sa zvýšilo ostatné zúčtovanie rozpočtu mesta. Sú to dotácie, ktoré boli prijaté koncom roka, neboli vyčerpané ale sú účelovo viazané. Tieto sú zároveň vylúčené z prebytku roka 2015. Najvýznamnejší je nárast výšky dlhodobého úveru, ktorý bol prijatý zo ŠFRB vo výške 1,210 mil. eur.
- Prehľad o stave a vývoji dlhu
Stav nesplatených bankových úverov k 31.12.2016 bol vo výške 5 811 341,38 eur. Jednotlivé úvery a aj záložné práva na nehnuteľnosti, ktorými mesto ručí za prijaté úvery, sú konkrétne rozpísané v záverečnom účte.
Mesto môže prijať návratné zdroje financovania len ak splní podmienky v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách samosprávy. Celková suma dlhu neprekročí 60% skutočných bežných príjmov predchádzajúceho roka a suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25% týchto príjmov. Do dlhu mesta sa v zmysle zákona nezapočítavajú v našom prípade záväzky z úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania Pri porovnávaní hranice 25% sa od 1. 1. 2017 sprísnili podmienky tým, že z bežných príjmov mesta sa vylučujú prostriedky, ktoré sú poskytnuté z rozpočtu iného subjektu verejnej správy /školstvo/. Pri tomto ukazovateli sa do splátok úverov započítavajú aj splátky úverov zo ŠFRB /istina aj výnosy, t. j. úroky/.
Mesto Spišská Belá malo sledované ukazovatele k 31. 12. 2016 takéto: celková suma dlhu bola vo výške 40,66% skutočných bežných príjmov roku 2015 a suma ročných splátok tvorila 4,74% skutočných bežných príjmov roku 2015. Aj pri výpočte podľa prísnejších podmienok /po vylúčení príjmov školstva/ bol tento ukazovateľ vo výške 4,85%. Tento pozitívny vývoj je spôsobený pravidelným splácaním úverov, rastom bežných príjmov mesta, mesto podľa možností využíva na financovanie činnosti, ale napr. aj projektov, hlavne vlastné zdroje.
- Podnikateľská činnosť
Podnikateľskú činnosť mesto Spišská Belá vykonáva v Regionálnom turistickom informačnom centre podľa vydaného živnostenského listu. Podľa prehľadu nákladov a výnosov je podnikateľská činnosť mesta vyrovnaná, t. j, náklady sú kryté výnosmi.
Vedľajšia hospodárska činnosť – jedáleň zariadenia opatrovateľskej služby, rovnako je vyrovnaná – náklady sú kryté výnosmi.
- Hodnotenie programov rozpočtu
Výdavky rozpočtu mesta boli rozdelené do príslušných programov, ktoré sa členili na podprogramy. Každý program, ktorý predstavuje súhrn aktivít, má definovaný svoj zámer a cieľ. Tieto boli na konci roka slovne a číselne zhodnotené v hodnotiacej správe za rok 2016.
Z Á V E R
Návrh záverečného účtu mesta Spišská Belá za rok 2016 je spracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a obsahuje všetky predpísané náležitosti podľa § 16 ods. 5 uvedeného zákona.
Záverečný účet mesta Spišská Belá za rok 2016 bol podľa § 9 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy predložený na verejnú diskusiu dňa 22. 3. 2017, teda v zákonom stanovenej lehote spôsobom v meste obvyklým.
Riadna účtovná závierka k 31.12.2016 a hospodárenie mesta Spišská Belá za rok 2016 boli overené audítorom tak, ako to ukladajú ustanovenia § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v zn. n. p. a § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Na základe uvedených skutočností odporúčam mestskému zastupiteľstvu uzatvoriť prerokovanie návrhu záverečného účtu mesta Spišská Belá výrokom:
celoročné hospodárenie schvaľuje bez výhrad.
V Spišskej Belej dňa 20. 4. 2017
Ing. Slávka Tomalová
hlavná kontrolórka mesta Spišská Belá